זורק כפפה לבנט. הרב אמסלם
זורק כפפה לבנט. הרב אמסלםצילום: תומר נויברג. פלאש 90

חבר הכנסת לשעבר ומי שנאבק זה שנים מול מדיניות מחמירה בעולם הגיור, הרב חיים אמסלם, הוזמן לישיבת וועדת העליה והקליטה של הכנסת, ישיבה שהתמקדה בסוגיית בעיית הגיור, מעמדם של בתי הדין הפרטיים והנתונים המלמדים על ירידה בהיקף המבקשים להתגייר.

בדיון קבע הרב אמסלם כי "בעיית הגיור של מדינת ישראל עקב גלי העלייה הגדולים אינה יורדת מסדר היום הציבורי כבר כשלושה עשורים, וכך יהיה גם בעתיד, היא לא תעלם ורק תחמיר. אין שום דרך כיום שהבעיה תמצא פתרונה או תצטמצם באמצעות הרבנות הראשית ומערך הגיור הממלכתי".

הרב אמסלם הזכיר כי בעבר עלתה הצעת חוק שביקשה לאפשר לרבני ערים לגייר ובכך להקל מעט את הבעיה, "אך ההצעה הוכשלה על ידי החרדים ובאמצעות רבני הציונות הדתית שנבהלו מהם. לכן הישועה היום לא תבוא מהכנסת ומהמשלה האחוזות בגרונן על ידי הפוליטיקאים הנ״ל".

עוד הוסיף הרב אמסלם וקבע כי "הרבנות הראשית שינתה פניה בעשורים האחרונים, ומרבנות שמורי דרכה היו הרב עוזיאל הרב הרצוג הרב אונטרמן ואפילו הרב עובדיה (טרום הפוליטיקה הליטאית ספרדית מבית ש"ס). היום הרבנות מנווטת על ידי הכפופים לרבני הישיבות מבני ברק ומירושלים, ואפילו את גיורי המערך הממלכתי לא תמיד מקבלים. רבני ערים מסוימות כמו פתח תקוה ודומיהם עושים דין לעצמם, כך שהקיצוניות שולטת".

לטעמו "הפתרון יבוא על ידי הקמת כמה שיותר בתי דין פרטיים אורתודוכסים שיעמדו בהם רבנים ראויים ומוסמכים שיעשו את המלאכה על פי דרכם של הרבנים מהעבר, ולכן ראוי לתמוך בהם ולחזקם בכל דרך, עד ליום שאולי נזכה וממשלה אחרת תקום, ממשלה משוחררת שתוכל להוביל מהלך לאומי אמיתי.".

הרב אמסלם החריף את דבריו והדגיש כי "אי הכרה בגיור שנעשה על ידי אותם בתי דין העומדים בכל כללי ההלכה, זהו עצמו בניגוד להלכה, קל וחומר באשר לאותם מבטלי גיורים בדיעבד, שהם עושים נגד התורה ויתנו על זה את הדין".

"בסופו של יום הגברת ההתבוללות נגרמת על ידי הממסד הרבני עצמו, כי זאת לדעת, ״המחמיר בגיור מקל בהתבוללות״. הכל דנים ודשים בבעיה הקשה ושוכחים כי אנחנו עוסקים באותם ״זרע ישראל״ אשר מצוה לקרבם ולגיירם, והמימסד דוחה אותם שלא כדין. מה יותר גרוע, דחיית מי שרוצה להתגייר או קבלת גיורים מקלה במסגרת האפשרויות ההלכתיות? האם מדינת ישראל אינה חוטאת למטרתה?", שאל הרב אמסלם את באי הדיון.