שולי מועלם
שולי מועלםצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית את התיקון לחוק 'מניעת העסקת עברייני מין במוסדות מסוימים', אותו מקדמת יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי.

החוק המקורי נועד למנוע ממעסיקים לשלב עברייני מין במקומות עבודה בהם הם עלולים לשוב לסורם ולסכן את הציבור. במסגרת החוק אסור למשל להעסיק אדם בעל רקע בעבירות מין במוסדות חינוך או בבתי חולים.

האחריות ליישום החוק מוטלת על כתפי המעסיק, אולם ישנה פרצה בחוק הנובעת מהגדרת זהותו של האחראי, כך שמבחינה משפטית בסיטואציות מסוימות אין באמת אחראים.

כאשר עבריין מין לשעבר מועסק באמצעות חברת כוח אדם והוא חוזר ומבצע עבירות מין. במקרה שאירע בבית חולים מאיר בשנת 2010 בו עבריין מין לשעבר הועסק בבית החולים באמצעות חברת כוח אדם ואנס מטופלת, אף גורם בבית החולים או בחברת כוח האדם לא הועמד לדין על כך, שכן על פי החוק לא היה ניתן לקבוע מי היה אחראי כדי למנוע את העסקתו, בין אם מנהל חברת כח האדם או אחד ממנהלי המחלקות או האגפים בבית החולים.

מטרת הצעת החוק היא לקבוע בבירור מיהו האחראי הבלעדי כי לא יועסק עבריין מין במקום בו הוא עלול להוות סכנה לציבור.

לדברי מועלם, "מישהו חייב לקחת אחריות על כך שפדופילים ועברייני מין מורשעים לא יהיו בחברת ילדנו ולא יהוו סיכון לחברה. הפרצה בחוק הקיים פשוט מאפשרת לגורמים שונים להסיר מעצמם אחריות לביצוע בדיקה פשוטה על הרקע של העובד המיועד, ומי שעשוי להיפגע מכך הוא הציבור.

תיקון הצעת החוק מבקש לקבוע את אחריותו של מנהל המוסד המסוים, ובמקרים אחרים - את אחריותו של מי שהביא להעסקת העובד הזה במוסד, וזה בהתאם לנסיבות המשתנות. רק דרך קביעה ברורה של תחומי אחריות בנושא רגיש וחשוב זה הלקחים יופקו ויוטמעו בגופים רבים. לקחים אלה עשויים להיות הצלה של ממש עבור ילדים רבים בעתיד".