מאחורי הכוונת
מאחורי הכוונתצילום: מודן

צלפים, היו ונשארו אנשי הדממה והצללים של חילות היבשה. לא בחזית, לא מול לוחם, לא מול כוח. תמיד מאחור, במסתרים, ובמחשכים עומד לו הצלף, עורך את קצב נשימותיו וממתין.

לא. זו אינה כתבה צבאית אלא דווקא ספר חדש, החופן בחובו פרק שלם על אחד המקצועות הצבאיים העלוּמים ביותר - הצליפה הצבאית, שכן, מיתוסים רבים, שמקורם בהיעדר מידע, נרקמו בציבור הרחב בנוגע לפעילותו של הצלף הצבאי.

בשונה מן הספרות הצבאית, המצטמצמת בהיבטים הטכניים והתפעוליים של מערכות נשק, מרחיב ספר זה את היריעה.

הספר עוסק בין היתר בנושאים הבאים: מהותה של המקצועיות ויחסי הגומלין מומחה‑כלי; הריגה בקרָב והשלכותיה על ההורג; היבטים סוציולוגיים, פסיכולוגיים, פילוסופיים, משפטיים, מוסריים ובלשניים של המחשבה הצבאית ושל העשייה הצבאית.

המחבר,ד”ר עידן ירון, עוסק בתחום הצליפה זה שנים רבות, ומכיר אותו לפני ולפנים. בשל היותו אנתרופולוג מיומן, שומר המחבר על התבוננות מקצועית ועל מרחק ביקורתי. הגישה לנושא נותרת לפיכך חפה מכל אג’נדה ואינה מוּסרנית.

ד”ר עידן ירון, רס”ן (מיל’), מתמחה בחקר תרבות, בסוציולוגיה ארגונית ובלימודי צבא. הוא משמש מרצה בכיר לסוציולוגיה במכללה האקדמית אשקלון. זה כ-12 שנים ממלא ירון תפקיד של מנהל ידע בתחום הצליפה בבית–הספר ללוחמה בטרור של צה”ל.