האם שילוב נשים ביחידות לוחמות תורם למאמץ המלחמתי? חיילת
האם שילוב נשים ביחידות לוחמות תורם למאמץ המלחמתי? חיילתצילום: דובר צה''ל

"ייעוד צה"ל - להגן על המדינה, לנצח מלחמה ולהבטיח את קיומה של מדינת ישראל" (מתוך מסמך 'רוח צה"ל').

מאז ומעולם היו בצבא אנשים בעלי רקע שונה, עם דעות שונות והשקפות עולם מגוונות. גם ביחס לתורות הלחימה עצמן היו חילוקי דעות. אך הצד השווה בין כולם הוא שהם חתרו למטרה אחת: ניצחון במלחמה.

בשנים האחרונות אנו עדים לצערנו לתהליך מסוכן: אנשים וארגונים בעלי אג'נדה מנסים להשפיע על הצבא בניגוד לאינטרס הצבאי עצמו. הם שמים את האג'נדה הפרטית שלהם במרכז, ולמענה מוכנים לפגוע ביכולתו של הצבא לעשות את המוטל עליו - לנצח.

זה התחיל בנושא שילוב נשים בצבא. בלי להיכנס לדיון ההלכתי על גיוס נשים, יש לעסוק בשאלה המקצועית. האם שילוב נשים ביחידות לוחמות תורם למאמץ המלחמתי? האם הוא מעלה את הסיכוי לנצח או מוריד אותו? למרבה האבסורד, הדיון הזה כלל אינו מתקיים. האם מישהו מהארגונים הפמיניסטיים בכלל שואל את עצמו את השאלה הזאת, או שהאג'נדה היא מעל הכול?

אם נמשיך הלאה את קו המחשבה השוויוני-כביכול הזה, למה שלא נתבע שוויון זכויות גם לנכים? קדימה, נחייב את הצבא להנגיש את הטנקים ולאפשר גם לעיוורים להיות טייסים. האם יעלה על הדעת לשעבד את הצבא לטובת טרנדים חברתיים כאלה?

כעת הצטרפה למערכה גם התודעה היהודית. הוויכוח הציבורי הוא מרתק - האם ראוי לחנך חיילים לזהות יהודית? אם כן, לאיזו? האם להישאר במיינסטרים היהודי האורתודוקסי, או לאפשר גם לקבוצות אחרות להיכנס? אולי בכלל לבטל את התחום ולהסתפק בחיל החינוך? אך בכל הדיון הזה לא נשמעת שאלה אחת פשוטה: מה הכי טוב לצה"ל כצבא. קרי, מה הכי תורם לרוח הלחימה של החיילים?

התשובה לשאלה הזאת לא תגיע מדיונים פילוסופיים או מוויכוחים תיאולוגיים, היא נמצאת אצל הלוחמים בשטח. מי שמדבר עם חיילים שנלחמו בשנים האחרונות - בעופרת יצוקה, בעמוד ענן, בצוק איתן - שומע תשובה ברורה וחד משמעית: נוכחות הרבנים הצבאיים ואנשי תודעה יהודית בשטחי הכינוס ועם היחידות הלוחמות הגבירה את המוטיבציה של החיילים, עזרה להם להתמודד עם רגעי משבר וחיזקה את רוח הלחימה.

אם יש גורמים נוספים שרוצים לחזק את רוח הלחימה, הם מוזמנים. כל המרבה הרי זה משובח. אבל למה לפגוע בגוף שכבר עושה זאת, ועושה זאת טוב?

תנו לצה"ל לנצח. את האג'נדות האישיות תשאירו למקומות אחרים.

הכותב שירת בצה"ל בתחום תודעה יהודית