"נתניהו מקפיא לא רק במעלה אדומים". כינוס שדולת ארץ ישראל השבוע
"נתניהו מקפיא לא רק במעלה אדומים". כינוס שדולת ארץ ישראל השבועצילום: מרים צחי

עשרות שרים, חברי כנסת, ראשי עיריות ומועצות השתתפו השבוע בכינוס מיוחד של שדולת ארץ ישראל בכנסת בראשות חברי הכנסת יואב קיש (ליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (בית יהודי), בקריאה לחדש את הבנייה בעיר מעלה אדומים ולעצור את הקפאת התכנון בעיר.

על סיבת הכינוס – הבנייה במעלה אדומים, נרשמה הסכמה חוצת מפלגות, אולם מאידך נשמעה בכנס גם ביקורת קשה של האופוזיציה על הקואליציה. כך לדוגמה טען ח״כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו: "אני עומד לצידה של מעלה אדומים, אבל לא עומד לצידו של ראש הממשלה".

ליברמן המשיך ותקף את נתניהו: "אני זוכר שערב הבחירות קיבלתי טלפון היסטרי מסגן ראש העיר: ביבי עושה כנס בעיר וסוחף את העיר. התוצאות היו בהתאם: 47 אחוז מתושבי העיר הצביעו ליכוד. ביבי נתן שם נאום עם הבטחה עד להודעה חדשה להכפיל את הבנייה במעלה אדומים. אני מגיע לשם גם אחרי הבחירות, ומה אני שומע מראש העיר? שהכול מוקפא. הסכמתי אז להצטרף לממשלה אם יבנו 1,000 יחידות דיור. עכשיו המחיר עלה – 2,000 יחידות דיור בעיר, שאם ביבי יאשר אותן ניכנס ללא תנאים מוקדמים לממשלה. אבל אל דאגה, ביבי לא יבנה עד סוף הקדנציה. נתניהו חזק בדיבורים אבל אפס במעשים. יש הקפאה במעלה אדומים, אבל גם בפסגת זאב וגם ברמות וגילה, וצריך להדגיש את זה".

אליו הצטרף השותף החדש לדרך - ח״כ יאיר לפיד: "אני בעד בנייה במעלה אדומים, אבל אנחנו לא בונים במעלה אדומים כי זה יגרום משבר מדיני. אנחנו מדברים עם העולם במונחים של לבנות בכל מקום או לא כלום וזאת טעות. הגושים הם לא כמו ההתנחלויות המבודדות. אני אומר לכם שאפשר מחר ללכת עם האמריקנים ולסגור עסקה. אם אני ראש ממשלה, אני סוגר תוך שלושה חודשים עסקה שמקפיאים בנייה מחוץ לגושי ההתיישבות. אפשר לבנות במעלה אדומים אם נוותר על הבנייה מחוץ לגושים. תושבי תפוח ויצהר היו צריכים לבוא מיוזמתם ולוותר על הבנייה אצלם כדי לבנות בעיר. כל דבר אחר לא הגון כלפי תושבי מעלה אדומים וכלפי תושבי ירושלים הגדולה״.

יצוין שהשניים נמצאים בעימות ישיר מול ראש הממשלה, אחרי הכנס המדיני שערכו בשבוע שעבר. נתניהו לא הגיב לטענותיהם.

העמדות שהציגו שני יושבי הראש של מפלגות האופוזיציה לא נותרו בלי מענה. חברי הכנסת סמוטריץ' וקיש מתחו על לפיד ביקורת קשה והאשימו אותו בניסיון לעשות הון פוליטי על גבה של העיר. סמוטריץ' הבהיר עוד כי "יש קונצנזוס רחב מאוד על הבנייה בעיר מעלה אדומים. יש מחלוקת על גבולות ההקפאה ויש לה השלכות מדיניות. ההקפאה משקפת את ההחלטה היכן נישאר בכל מצב ובכל הסדר. לצערי יש תירוץ שאף פעם זה לא זמן טוב לבנות. הגיע הזמן לעבור מדיבורים למעשים. נדרוש את הבנייה בעיר ללא כל פשרות".

"לבנות בהסכמה רחבה"

גם שרת המשפטים שקד הזדרזה לענות ללפיד. "הקשר שעשה לפיד בין בנייה במקום אחד לאחר אינו נכון. אם רוצים לאשר בנייה במעלה אדומים, אפשר לאשר בנייה במעלה אדומים. הדרך היחידה לעשות זאת היא לומר בקול ברור לעולם, כאן בכנסת ולאזרחי ישראל, שאפשר לעשות את זה בהסכמה רחבה".

יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין ציין באירוע כי "ללא בנייה אנחנו מעבירים מסר לא נכון לעולם. אם לא נשנה את המגמה במעלה אדומים, חיש נגיע לרמות ולגילה. אנחנו מתכחשים לבנייה במעלה אדומים וזה הדבר הכי קשה במסר שאנחנו מעבירים לצד השני. כאשר יוצא מכאן קול אחיד של אופוזיציה וקואליציה - אפשר לשנות".

גם השר יריב לוין ציין את העובדה שהאופוזיציה אמנם נכנסה למחלוקות פוליטיות באשר לדרך – אבל נמנעה מלהתווכח על המהות. "אני שמח שהיום נוצרה מציאות אחרת, וגם מי שהתנגד לדברים האלו בשעתו נמצא איתנו כאן ומצטרף לקריאה הזאת. אני קורא מכאן לכולנו להתאחד ולעמוד מאחורי חידוש הבנייה המיידית במעלה אדומים. זוהי זכות שלנו וחובתנו לבנייה במעלה אדומים״.

גורמים פוליטיים אמרו ל'בשבע' כי הקונצנזוס סביב הנושא מעודד, אבל עדיין לא עבר שום ניסיון אמיתי בשטח. "השאלה הגדולה היא", מוסיפים הגורמים, "האם אותה תמימות דעים תימשך כשיהיה צורך לבוא ולתת תשובות על בנייה מאסיבית במעלה אדומים בפני ציבור הבוחרים של כל מפלגה ומפלגה. עוד חזון למועד".