הענקת האות. אמש
הענקת האות. אמשצילום: יח"צ

ארגון מבוי סתום ערך אמש (רביעי) את הכנס השנתי שלו לרגל 'יום העגונה' והעניק את אות 'מבוי סתום' לדקאן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, פרופ' אביעד הכהן, על תרומתו מזה עשרות שנים למען הקלת סבלן של עגונות ומסורבות גט.

במהלך הערב בו התקיימו פאנלים שונים בסנימטק בירושלים, דיברה שופטת בית המשפט העליון לשעבר דליה דורנר בזכות המאבק והעתירה של מבוי סתום, ויצו ונעמת למינוי אישה למנהלת בתי הדין, וציינה כי רוב הנשים הסובלות מבתי הדין הרבניים הן דתיות.

"כשהתבקשתי לברך חשבתי שבעיית העגונות רודפת שנים עם דקדקנות אכזרית של רבנים מסוימים. לא פלא הדבר שהפגיעה העיקרית היא דווקא בנשים דתיות, מאחר והנשים הלא דתיות יכולות להתרחק ולברוח, ואילו אישה שומרת מצוות עליה להיאסר", אמר דורנר.

דורנר הוסיפה כי היא מצפה בקוצר רוח לתשובת הבג"צ בעניין מינוי אישה למנהלת בתי הדין הרבניים. "הבגצ שהגשתן הוא ציון דרך ואני מאחלת לכן בהצלחה".

מנכ"לית הארגון, עו"ד בתיה כהנא דרור, חשפה במהלך הערב מגמה מדאיגה וסיפרה כי יש ירידה חדה של פניות מנשים חילוניות לארגון. "אנחנו מזהות מגמה מדאיגה של נשים חילוניות שהתייאשו מבתי הדין וממשיכות הלאה בחייהן מבלי לקבל גט, לעומת עלייה של נשים דתיות וחרדיות שהפסיקו לפחד. זוהי תופעה מסוכנת של בתי דין שאיבדו את הרלוונטיות שלהן ויכולה להביא לגל של ממזרים".

"יש לציין כי אנחנו כבר מכירים את המגמה הזאת בנישואין ולאחרונה גם בגיורים, עם ירידה משמעותית בפנייה למערך הגיור", ציייה כהנא דרור, "לישראלים רבים כבר לא משנה עם הבחורה שאתם יהודייה או לא בגלל התדמית השלילית שיצרה לעצמה הרבנות".

כהנא דרור הדגישה את הצורך להמשיך להילחם והזכירה את ההישגים של הארגון במהלך השנה האחרונה עם הבג"צ למינוי מנהלת בתי דין רבניים והחלטת הרב הראשי לישראל דוד לאו להפריד בין חלוקת רכוש לקבלת הגט בהליכי גירושין.

במהלך הענקת אות 'מבוי סתום' הופתע הזוכה פרופ' הכהן לקבל אותו מידי ע' שהייתה מסורבת גט במשך שמונה שנים וזכתה לגט הודות למאבקו ומבוי סתום. ע' אמרה להכהן על הבמה "אתה הצלת רחם בישראל" וזכתה למחיאות כפיים סוערות. 

"כל מסורבת גט היא עולם מלא" אמר הכהן והוסיף. "אם מדינת ישראל רוצה להיות ראויה לתואר "מדינה יהודית ודמוקרטית", עליה לנקוט בכל הכלים שעומדים לרשותה לשחרר נשים אלה מכבלי עגינותן. תורת ישראל היא 'תורת חיים', ושלילת הזכות לחיים רגילים מנשים אלה מטילה צל כבד על ההנהגה הרוחנית ומרבה חילול שם שמים. יש במסגרת ההלכה ארגז כלים גדוש להפעלת לחץ על סרבני גט, אך למרבה הצער 'יראת הציבור' גוברת אצל חלק מהדיינים על פני 'יראת השמים'".