רחל עזריה
רחל עזריהצילום: הדס פרוש, פלאש 90

בשל חילוקי דעות בקואליציה מסתמן כי חוק המקוואות של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לא יעלה מחר (א') לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה.

על פי ההצעה, טבילת גרים במקוואות של המועצות הדתיות ברחבי הארץ תותר רק על פי ההלכה. מטרת ההצעה היא לעקוף את פסיקת בית המשפט העליון שקבע באחרונה כי יש לאפשר לרפורמים לבצע גיורים במקוואות.

על הצעת החוק חתומים חברי כנסת מיהדות התורה, ש"ס, ואף ארבעה מתוך שמונת חברי סיעת הבית היהודי: בצלאל סמוטריץ', מוטי יוגב, ניסן סלומינסקי ושולי מועלם-רפאלי.

ההצעה אמורה היתה לעלות לעלות מחר לדיון בוועדת השרים לחקיקה, אולם כאמור בשל חילוקי דעות בקואליציה ככל הנראה היא תוסר מסדר היום. 

את ההתנגדות בקואליציה מובילה סיעת 'כולנו'. ח"כ רחל עזריה הודיעה הערב כי היא מתנגדת בחריפות להצעת החוק, ולפי שעה נראה כי השרים החרדים בוועדת השרים, ביניהם שר הבריאות יעקב ליצמן, אינם מתכוונים להחריף את המתיחות הקואליציונית בשל העיכוב בקידום החקיקה.   

"חוק המקוואות כפי שמובא יאפשר שליטה קיצונית של הרבנות על חייהן של נשים בישראל", הסבירה ח"כ עזריה את התנגדותה. ''עד היום, תפקיד הרבנות היה לאפשר שירותי דת כמו טבילה במקווה, לכל מי שתרצה. כל אישה טבלה לפי המסורת שלה, לפי שיקול דעתה, ולפי הרב שנוהגת לשאול.

"כעת הרבנות הראשית מחליטה לכל אישה כיצד ואיך לטבול. החוק הזה בעצם יאסור על טבילה של נשים כסגולה ללידה קלה, סגולה להצלחת טיפולי פוריות, ואף טבילת נשים שמטעמים אישיים מבקשות לטבול ללא בלנית", אמרה עזריה.

לדבריה, ''נשות אנשי קבע וחיילים שמקבלות היתר לטבול מוקדם יותר יוגדרו עברייניות. מנסים לשלוט באופן בוטה בחיים הפרטיים של נשים. פגיעה כזו בנשים היא בלתי מידתית ובלתי נסבלת ומהווה חציית קו אדום ביחסי דת ומדינה".