סדרת חינוך
סדרת חינוךצילום: צביקה מור

בפינתנו הקודמת ראינו שאת המושג הגדול "ביטחון עצמי" ניתן לחלק לשלושה מרכיבים: אמונה עצמית (אני יכול), אהבה עצמית (מגיע לי) וערך עצמי (אני שווה). סקרנו בקצרה את שלושת המרכיבים והצענו כמה דרכים לחיזוקם.

המטרה היא שהילדים יסתובבו בעולם עם תחושה שהם שווים, שיש להם מה לתרום לעולם, שהם נצרכים, שהם מועילים, שאחרים יכולים להיעזר בהם, שדעותיהם נחשבות ומתקבלות, שיש להם תחומי חוזק ויתרון, שהסביבה מוקירה אותם על מעשיהם וכוונותיהם הטובים, שיש להם את היכולת להציב מטרות ויעדים ולעמוד בהם, שיש בהם כוח להתמודד עם אתגרים ושהם אהובים ורצויים במשפחה ללא תנאים.

בשורות הבאות נביא כמה עצות מעשיות לחיזוק הערך העצמי של ילדינו:

1. אמרו לילדיכם ביטויים של חיבה ואהבה. ילד צריך לשמוע מההורים שלו שהם אוהבים אותו ללא תנאים. חפשו דרכים מקוריות ויצירתיות להביע את אהבתכם לילדכם, בדיוק כמו בזוגיות. זכרו, ששום בגד או משחק לא יכולים להוות תחליף למילים היוצאות מהלב.

2. הרבו במגע עם ילדיכם. בטאו את אהבתכם בחיבוקים, נשיקות וסתם טפיחה על השכם. עשו זאת גם לאחר שיחה נוקבת כדי להזכיר את הבסיס של הקשר ביניכם. ילד שמרגיש אהוב הוא ילד עם ערך עצמי.

3. תנו לילדיכם אחריות בבית. הרגילו אותם שהבית תלוי גם בהם. הם לא "עוזרים" בבית אלא "עושים". "לעזור" - זה לשכנים. הרגילו אותם שהם לחלוטין חלק מהבית. "אנחנו רוצים לסמוך עליך לגמרי בעניין סידור המטבח, ובטוחים שתוכל לעמוד בזה בכבוד". עזרו לו להיות אדם שאפשר לסמוך עליו. התאימו משימות לגיל וליכולת.

4. בנו דעה חיובית על ילדיכם. צאו מהשוטף ומהקשיים היומיומיים, והביטו על ילדיכם "ממעוף הציפור". חשבו על כישרונותיהם, על מידותיהם הטובות, על מעשיהם הטובים, על הטוב שכן ניתן לראות ועל ההצלחות שלהם.

5. החשיבו את דעותיהם. תנו להם במה להשמיע אותן והתייחסו אליהן בכבוד ולא בביטול. עשו שימוש בדעות ובעצות שילדיכם נותנים לכם, ושתפו אותם בתועלת שקיבלתם מהם. בואו להתייעץ איתם בעניינים מסוימים. הראו להם שדעתם חשובה לכם.

6. שבחו את ילדיכם בפני המשפחה והחברים באופן מכבד ולא מביך. אמרו את האמת ללא הגזמה מיותרת. הראו לילדיכם שהם תמיד במחשבותיכם, והצלחתם היא חלק גדול מאושרכם.

7. הגיעו לאספות ההורים של ילדיכם. הראו לילדכם שהוא מספיק חשוב בשביל ששניכם תקדישו ערב למצבו הלימודי והחברתי. אם לא מסתדר לכם, קבעו זמן חלופי עם המחנכ/ת, ועדכנו את הילד במצב.

8. כבדו את החברים של ילדיכם. אפשרו לילדיכם לארח את חבריהם בבית בנדיבות ובאופן שלא פוגע בבני המשפחה. הציעו את עזרתכם בארגון פעילויות חברתיות והסעה אליהן.

9. דברו אל ילדיכם בכבוד. אין יותר משפיל מלחטוף צעקות. האם הייתם מוכנים לספוג צעקות מהמעסיק שלכם? כשאתם מדברים בכבוד אתם משדרים שהעומד מולכם מכובד. יש לו משקל וחשיבות בעיניכם. זה שהוא ילד, זה לא אומר שמותר לצעוק עליו.

10. טפחו את תחומי החוזק והעניין של ילדיכם. עודדו אותם לצאת לחוגים בשעות אחר הצהריים. הקדישו זמן להקשיב לתחומי העניין שלהם, להסיע אותם לחוג, ולקרוא כדי לצבור ידע כבסיס לשיחה ביניכם. הכרתי הורה שבנו התעניין מאד בעולם הסלולארי והוא רשם אותו לקורס טכנאי על מנת שיוכל לעבוד במעבדה.

11. התלהבו מהתוצרים של ילדיכם כמו גם מעצם ההשקעה שלהם. תלו את ציוריהם במקום בולט בבית. השתמשו במחזיק המפיות שהקטנה עשתה בגן גם אם הוא לא תואם את כלי הכסף הנוצצים שעל שולחן השבת. עשו עניין מהתעודה שלהם. שבו איתם ושוחחו על התעודה.

12. חפשו הזדמנויות לשבח את ילדיכם. שאלו את עצמכם מידי יום "על מה אוכל לשבח היום את ילדיי?" התאימו את השבח לעשייה. אל תגזימו כשאין צורך בכך. הקפידו לשבח בעיקר על מעשים שמשקפים את הערכים החשובים לכם.

13. חפשו כל דרך לעשות את ילדיכם נצרכים ומועילים לאחרים. ארגנו להם התנדבויות. שלמו לבעל עסק על מנת שיעסיק אותם שעתיים ביום בימי חופשה. ארגנו להם תלמיד צעיר יותר כדי שיחנכו אותו בשעות בית הספר.

14. התקשרו אל ילדיכם כשאתם בעבודה. הראו להם שהם מספיק חשובים כדי שתעצרו את עבודתכם ותקדישו להם זמן. הקפידו שהשיחה תהיה לבבית ולא תסבוב רק סביב המטלות של הבית ובית הספר.

15. הקפידו על זמן איכות עם ילדיכם. יש זמן איכות של פעם בשבוע ויש זמן איכות של שיחה יומית קצרה והתעניינות בכל תחומי החיים של הילד.

חשבו על כל האמצעים שיכולים לסייע לילדיכם להרגיש טוב יותר עם עצמם, נסו אותם, תקנו את עשייתכם והמשיכו הלאה. ילדיכם יודו לכם על כך! בהצלחה!