מקווה
מקווהפלאש 90

ועדת השרים לחקיקה אישרה אחר הצהריים (ראשון) את חוק המקוואות שיזם ח"כ משה גפני, ואשר קובע כי המקוואות ינוהלו על פי הנחיות הרבנות הראשות.

החוק אושר ויעלה בקרוב במליאה בקריאה טרומית, אולם על פי החלטת הוועדה לאחר האישור בקריאה טרומית ינסו סיעות הקואליציה להגיע להסכמות בנוגע להמשך קידומו.

בבית היהודי דורשים כתנאי להמשך קידום החוק לעגן את הנחיות חוזר מנכ"ל משרד הדתות מהקדנציה הקודמת לפיהן נאסר לשאול שאלות חודרניות את הטובלות בהחלטה של מועצת הרבנות הראשית כתנאי לחקיקה.

בסיעה חוששים כי במידה שהחוק יחקק ללא שההנחיות יעוגנו כהחלטה של מועצת הרבנות הראשית ההנחיות יאבדו את תוקפן והדבר יהווה נסיגה לאחור בכל מה שנוגע לתפעול המקוואות.

בסיעת "כולנו" מתגבשת גם כן התנגדות להצעת החוק, אותה מובילה חברת הכנסת רחל עזריה.

ארגון חותם פירסם אחר הצהריים (ראשון) הודעה בה בירך על אישור תיקון החוק להסדרת ייעוד השימוש במקוואות בוועדת שרים לחקיקה.

"כמו בכל תחום מקצועי אחר, גם בתחום שירותי הדת הסמכות צריכה שתהיה נתונה לבעלי סמכא בתחום. כפי שלא יעלה על הדעת שבתי המשפט יקבעו מה מוגדר כטיפול רפואי או מה מוגדר כצורך בטחוני והדבר מסור לגורמים מקצועיים, כן ברור, שההגדרה של שירות דתי מסורה בידי הרבנות הראשית", לשון הודעת הארגון.

"הגיור וטהרת המשפחה, מעבר להיותם עניינים פרטיים שבין האדם לקונו, הנם עניינים לאומיים, אשר מטביעים חותם על זהותה היהודית של מדינת ישראל. ודאי וודאי שבנושאים כה מהותיים יש צורך בסמכות אחת מוכרת ומקובלת, אשר נושאת באחריות ציבורית אמתית. ראוי ונכון שסמכות זו תהיה מוקנית לערכאה העליונה לענייני הדת במדינת ישראל - הרבנות הראשית לישראל", נאמר עוד בהודעת חותם.

מנגד, מנהל המרכז לדת, לאום ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה, ד"ר שוקי פרידמן ציין כי "מדובר בחוק שתכליתו המוצהרת היא לעקוף את פסיקת בג"ץ שאפשרה למשתייכים לזרמים הלא אורתודוכסיים לעשות שימוש במקוואות הפזורים ברחבי הארץ. יתרה מכך, החוק נותן לרבנות הראשית שליטה מוחלטת בנעשה במקוואות, והרבנות כדרכה בשנים האחרונות, תממש אחריות זו על פי המדיניות ההלכתית המחמירה ביותר".

פרידמן הוסיף, כי "החוק לא צריך להפחיד רק את הרפורמים אלא את כל מי שעושה שימוש במקוואות: גברים, אך בעיקר נשים, אשר יכולות למצוא את עצמן מתמודדות עם כללים הלכתיים שונים ומשונים שאינן מזדהות עימם או מסכימות להם. מדובר בפעם הראשונה והיחידה בה מכפיף חוק ישראלי, החלטות של רשות סטטוטורית לקורפוס הלכתי מוגדר- 'השולחן ערוך'. החוק יחזור כבומרנג ליוזמיו ותוצאתו תהיה ריאקציה כלפי הרבנות הראשית ושירותי הדת שהיא נותנת בנושא נוסף. אם אכן יתקבל, יהפוך החוק לציון דרך נוסף באובדן הרלבנטיות של הרבנות הראשית לישראל ותמריץ נוסף להפרטת שירותיה ולכן על כל מי שאופיה היהודי של המדינה חשוב לו, להתנגד למהלך".