נטספארק
נטספארקצילום: Shutterstock

השימוש שלנו בסמארטפון נתפס כשיא החופש והפרטיות. 

זה מכשיר שנמצא אצלי, אני מחליט מה אני רואה, למי אני עונה, לאן אני גולש לאיזה מבצע אני מתייחס, איזה מידע אני מחפש, מה אני כותב והכל אצלי בכיס או ביד בפרטיות מלאה. 

אני גם נועל את המכשיר עם קוד או טביעת אצבע או בקיצור – התגשמות החלום המודרני והשאיפה לחופש, שליטה ופרטיות. אבל בואו נחזור קצת לעולמינו הריאלי.

המציאות רחוקה מאוד מהפנטזיה המתוארת לעיל והעניין הוא שאנחנו פשוט לא מודעים לעניין.  במאמרים הבאים אנסה להציג שורה של דוגמאות ומידע על אתרים ואפליקציות וכן על מערכות אחרות אותם כדאי שנכיר כדי שנוכל לפעול בצורה טובה ובשיקול דעת גדול יותר בגלישה ושימוש באינטרנט ובסמארטפון.

ניקח דוגמה אחת מישראל ודוגמה אחת מהעולם כדי לבחון האם אנחנו באמת חופשיים במעגל ההחלטות שלנו או שאנשים אחרים מחליטים בשבילינו, מה נראה, מה נחשוב, מה נקנה ואפילו בכמה כסף...

שאלה ראשונה לגולשים שבינינו – אם הייתם צריכים לקנות עכשיו מקרר חדש, היכן הייתם מחפשים את המחיר הכי טוב?

נכון... זאפ!

אז זה לא ממש נכון. שימו-לב מה קרה כאן. זאפ הצליח לגרום לנו לחשוב שהוא מנוע השוואת המחירים הטוב ביותר ברשת – זה שיביא לנו הכי הרבה מידע, יסדר לנו את הספקים לפי איכות, מגוון ובעיקר מחיר!

אבל זאפ כמו הרבה מנועי השוואה אחרים – יציג לעולם רק את העסקים שסגרו איתו עסקה ומשלמים לו על הנוכחות והקידום במנוע ההשוואה שלו וזה אומר שהמידע המוצג בו הוא לא ממש אובייקטיבי ובהחלט ייתכן שיש עסקים שייתנו לכם את המקרר במחיר הרבה יותר אטרקטיבי או בתנאים יותר טובים אבל אתם כנראה לא תחפשו אותם מפני שהמוח שלכם כבר נעול על התפיסה שזאפ = מחיר זול.

ככה השקעה גדולה ביחסי הציבור והתדמית של זאפ, הפכה את כולנו למובלים מחשבתית לגבי ממי לקנות, איזה דגמים לקנות (מפני שאפשר גם לקדם דירוגים או לעשות מניפולציות של דרכי הצגת המידע לצורך הצגת מידע "אובייקטיבי") וכמובן – לקבוע מה המחיר.

חשוב לדעת ואני לא בהכרח מתכוונת לזאפ, שבחלק מהפעמים האינטרס של אתר שמספק מידע על השוואת מחירים הוא הפוך משל הצרכן – האתר יעדיף שמהמחירים לא יירדו נמוך מדי, מפני שחלק מההכנסות של חלק מהאתרים הללו, נגזרות מהיקף העסקאות שמבצע הספק. כך שאם המחיר של המוצר יהיה יותר גבוה – האתר יקבל יותר כסף. איפה זה משאיר אותנו? אנחנו כנראה הופכים בדרך כזו או אחרת למנוע ההכנסות של האתרים הללו כשאנחנו לא מבינים שהפער בין מה שאנחנו חושבים שאנחנו מקבלים (אובייקטיביות של הצגת מידע והמחיר הכי טוב) למציאות – יכול להיות גדול מאוד.

חומר למחשבה!

במאמר הבא נעסוק בגוגל ובעולם המידע החינמי והכלים שהוא מספק לנו כדי שאנחנו נוכל להחליט פחות...

הכותבת היא מנהלת הדף והקבוצה "אמא סלולרית" בפייסבוק

להצטרפות לקבוצה לחצו כאן