איילת שקד
איילת שקדצילום: פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד מתייחסת היום (שני) בוועידת אונלייף לנשים לעניינו של הנשיא לשעבר משה קצב.

"בימים האחרונים יש בתקשורת דיסאינפורמציה, אני שמחה שיש לי הזדמנות להסביר את העובדות בנושא. אתן הסבר קצר על התנהלות הליך החנינה בישראל;  בהליך החנינה משרד המשפטים מעביר חוות דעת לנשיא, והנשיא רשאי לקבל או לא  לקבל את ההמלצה של משרד המשפטים.  ב-2012 משרד המשפטים המליץ שלא לחון את קצב. ההמלצה הועברה לנשיא המדינה וטרם התקבלה הכרעה בנושא", הבהירה שקט.

היא ציינה כי באופן אישי, מעולם לא נדרשה לדון בעניינו של קצב. "מעולם לא פתחתי את התיק ולא עיינתי בעובדות".

השרה סיפרה כי "משה קצב מתעתד לעמוד בחודש הקרוב בפני ועדת שחרורים. הועדה, המנהלת הליך עצמאי בראשות שופט, שוקלת הרבה קריטריונים על פי חוק בין היתר מסוכנות לציבור, התנהגות בכלא, שיקום האסיר וכו'. הודאה וחרטה לא מהווים קריטריון על פי החוק, אבל הם  כמובן נשקלים ע"י הועדה במסגרת יכולת השיקום של כל אסיר. לנפגעי עבירה יש זכויות בהליך הפלילי בין  היתר גם לעמוד בפני הועדה ולהביע דעתם ועמדתם וחשוב שנפגעי עבירה יכירו בזכות זו ויעשו זאת".  

שקד הבהירה, "אנחנו לא מתכוונים בשום צורה להתערב בהליך. לאחר שיסתיים ההליך. בסמכותו של הנשיא לחון כל אסיר, והנשיא יחליט אם להידרש לנושא, לפי ראות עיניו".  

היא התייחסה גם לדברי המפכ"ל רוני אלשיך, שיצא נגד התלונות האנונימיות על קצינים בכירים בארגון והבהיר כי מעתה פניות מהסוג הזה לא תטופלנה על ידי המחלקה לחקירות שוטרים.

"לא שמעתי את המפכ"ל מתבטא, קראתי את הדברים בעיתון. המפכ"ל מנסה להתמודד עם  הרצון מצד אחד לעודד כמה שיותר מתלוננות להתלונן - ומצד שני לפעול למיגור התרבות הקלוקלת שקיימת במשטרה של חיסול חשבונות.  פתרון כמו מתן חיסיון מקסימלי למתלוננות במהלך הליך החקירה והבירור הוא פתרון אופציונלי בעיני".

השרה נשאלה גם האם לדעתה מדינת ישראל מוכנה לראשת ממשלה וענתה, " אני חושבת שזו אפשרי בהחלט, המדינה מוכנה לכך, זה עניין של החלטה של המועמדות השונות אם הן רוצות להיכנס להליך".