"חברות הביטוח מעודדות גניבות כלי רכב"

כך האשים יו"ר איגוד המוסכים בוועדה לביקורת המדינה. ח"כ אלהרר: החזרתו לכביש של כלי רכב לא-תקין מזמינה את התאונה הבאה.

חזקי ברוך , ד' באדר ב תשע"ו

מוסך. למצולמים אין קשר לידיעה
מוסך. למצולמים אין קשר לידיעה
צילום: אנה קפלן, פלאש 90

חילופי האשמות היום (שני) בוועדה לביקורת המדינה, בנוגע לאחריות לתופעת גניבות כלי הרכב בארץ.

בעוד שאיגוד המוסכים האשים את חברות הביטוח הדורשות מהשמאים הערכה זולה לתיקון, הרי שאלו האשימו את משרד התחבורה, המורה לכתוב בדו"ח את מחיר התיקון ברוטו.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) קראה להפסקת מימון יחידת אתג"ר המשטרתית ע"י איגוד חברות הביטוח, והדגישה כי מדובר "במראית-עין נוראה. על המשטרה לותר על המימון הזה – בפרט שחברות הביטוח מעבירות 5 מיליון שקלים לשנה בלבד, מתוך כ-30 מיליוני שקלים המוקצבים ליחידה בכל שנה".

אלהרר הדגישה כי "החזרתו לכביש של כלי רכב לא-תקין מזמינה את התאונה הבאה". לדבריה, בעשור האחרון נגנבו בישראל כ-250 אלף כלי רכב, מהם כ-18 אלף בשנת 2013 (כ-50 כלי רכב ביום בממוצע). ה

נזק הכלכלי הישיר הנגרם מגנבות כל רכב מוערך ביותר ממיליארד שקלים בשנה. המניע העיקרי לגנבות כלי רכב הוא הביקוש לחלקי חילוף זולים המשמשים בין היתר לשיקום כלי רכב שמצבם הוגדר כ'אבדן-להלכה'.

היא הוסיפה כי מנתוני המשטרה כי בין השנים 2012-2016 כ-94% מתיקי החקירה בגין גנבות רכב נסגרו בלי שפוענחו, מעל 65% מהרכבים שנגנבים לא נמצאים, זאת לעומת פחות מ-30% בלבד במדינות מפותחות אחרות.

עידית דניאל, נציגת מבקר המדינה ציינה כי המניע לגניבות הוא הביקוש לחלקי-חילוף, והתריעה מפני אי פיקוח על כלי רכב מתוקנים בחלפים כאלו, הכוללים אישורי מוסך מזויפים, כולל מוסכים-שאינם-קיימים, הלחמות של חלקים שאסור להלחימם ועוד.

מפקד יחידת אתג"ר במשטרה, ניצב-משנה אלי מקמל, השיב כי "אין שום קשר של חברות הביטוח עם היחידה, מלבד מפגשים מקצועיים ועדכונים פעם-פעמיים בשנה. אנו נלחמים בגנבים, במוסכים המשתמשים בחלפים משומשים וכך יוצרים את הביקוש ובמשחטות כלי הרכב".

הוא ציין את הירידה החדה בכמות הגניבות - כאשר בשנת 2006 נגנבו כ-35 אלף כלי רכב ולאור פעילות היחידה וכלל המשטרה לצמצום התופעה, הרי שהיום נגנבים רק 16 אלף מכוניות בשנ ה.

עו"ד רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים האשים כי גורמי הגניבות הן חברות הביטוח. "השמאי דורש להוזיל את עלויות התיקון או להשתמש בחלפים משומשים, ותמיד יימצאו שמאים שיגדירו רכב שנפגע ב 90% מערכו כי נפגע רק ב-40% - וכך חברת הביטוח תרוויח ממכירתו המחודשת. חברות הביטוח מסכלות כבר שנים את דרישתנו, לחשיפה לציבור את כל היסטורית התיקונים והתאונות של הרכב".

מאיר שביט, מנכ"ל איגוד החברות הביטוח, השיב כי בעלי הרכב הם המעדיפים שימוש בחלפים משומשים כדי לחסוך בעלויות. לדבריו, הבעיה המרכזית המשפיעה על גניבת כלי הרכב, אובדן-להלכה של כלי רכב בתאונות והפער בין דו"ח השמאי לעלות התיקון בפועל – היא בגלל הוראות משרד התחבורה לשמאים לכתוב בדו"ח את מחיר התיקון ברוטו. "לנו אין שליטה על השמאים, כי היום יש רשימה עצמאית באינטרנט. רוב החלפים נמכרים ע"י יבואני הרכב ולא ע"י חברות הביטוח".