מפגינים תומכי ישראל בארה"ב
מפגינים תומכי ישראל בארה"בINN:PC

העיתון 'הארץ' מצטט את יו"ר הפדרציה היהודית בלוס אנג'לס, ג'יי סנדרסון, הקובע כי פעילותה ההסברתית של ממשלת ישראל בקמפוסים בארה"ב נגד תופעות ה-BDS והקריאות לחרם גורמות לנזק יותר מתועלת.

על דבריו אלה של סנדרסון ביקשנו בערוץ 7 את התייחסותו של עמוס חרמון, מנכ"ל 'החוויה הישראלית' ארגון הפועל מטעם הסוכנות היהודית בקמפוסים האמריקאים.

בראשית דבריו מציין חרמון כי סנדרסון הוא "איש מאוד פעיל", כלשונו, ולמעשה טענתו היא טענה העקרונית הסברתית הנשמעת שוב ושוב כאשר "אנחנו נתקלים בסוגיה הזו ובשאלה הזו האם להיות אקטיביים וליזום פעילות או שניתן לשבוע האפרטהייד ולגל הזה לחלוף מעל הראש. יש כאן שאלה שכנראה אין לה תשובה", הוא אומר.

על פעילות הארגון שלו בקמפוסים הוא מדגיש כי "הגישה שלנו מאז ומתמיד הייתה שאנחנו יושבים כאן ולא מטיפים מוסר לארגונים האמריקאים וממריצים אותם כיצד לפעול. הגישה שלנו היא לא להתערב בפוליטיקה פנימית, אבל באמצעות קרוב למאה שליחים ואלפי סטודנטים שמגיעים ארצה לפעילות הסברה ולימוד של כל נושא הרקע של הסכסוך והלימוד של אותם גורמים ותחמיש שהם יכולים להשתמש בהם, אנחנו מעודדים את הסטודנט האמריקאי, וחייבים להבין שבדרך כלל הוא מאוד אדיש למה שקורה במזה"ת ויש לו מעט כלים להתמודדות מול השקרים הארסיים והפרובוגנדה שבינה לבין המציאות אין שום קשר".

"אנחנו בהחלט חושבים שאנחנו צריכים לצייד את הסטודנט היהודי אמריקאי בעובדות ובמציאות, ולאחר שירכוש את הכלים הללו ונצייד אותו במידע, בתסריטים, בתמונות ובדעות שונות שיש בחברה הפלורליסטית הישראלית הוא יידע להתמודד מול התופעות. זו המחויבות שלקחנו לעצמנו ואנחנו לא נכנסים לויכוח האידיאולוגי עקרוני אם להגיב או לא. אנחנו עושים את התפקיד שלנו כמי שעומד להזין ולצייד את אותם סטודנטים שמבקשים חומר ורקע להתמודד עם התופעות הללו בקמפוסים".

בעקבות הדברים נשאל חרמון אם הסטודנטים היהודים מעוניינים בכלל להקשיב לכל המידע הזה, או שהם מעדיפים להתנתק מהפוליטיקה והמדינאות הישראלית בשל עיסוקיהם שלהם ובשל החשש מהגברת המתקפה שהם סובלים ממנה ממילא. לדבריו של חרמון "יש ויש", כלשונו.

"אין נהירה לבוא ולשמוע אותנו, אבל בהחלט יש התעוררות ומגמה יפה של יותר ויותר סטודנטים שאמנם לא מבטיחים לעמוד עם שלטים ולהיכנס לאותם פורמים שמפתחים דמוניזציה ודה-הומניזציה של מדינת ישראל, אבל אנחנו רואים יותר ויותר נכונות לקבל את המידע לגבי מה שקורה באמת במדינת ישראל ומה הנכונות של ישראל להושיט יד לשלום, מדוע רק הפליטים הפלשתינאים הם האחרונים שנותרו במאה השנים האחרונות כשהם לא מטופלים ומי לא מטפל בהם, מיהו החמאס בעיני מדינות המפרץ והליגה הערבית וכו'. זו אינפורמציה מאוד חסרה ולקחנו על עצמנו להעביר את המידע הזה לאותם פעילים יהודים ופרו ישראליים".

לקראת תום השיחה עמו נשאל חרמון אם הוא מבין מדוע העיתון 'הארץ' מוצא לנכון להבליט באופן שכזה את אמירתו של ראש הפדרציה היהודית בלוס אנג'לס נגד ממשלת ישראל ופעילותה. חרמון נזהר שלא להיכנס בדבריו לפוליטיקה ואומר: "אנחנו מדינה חופשית וכל עיתונאי וכל מערכת ראוי שתביע את דעתה.

כך אנחנו מתנהגים לסטודנטים היהודים. אנחנו לא מסתירים עמדה כזו או אחרת ומציגים את פלורליזם הישראלי ועושים מאמץ להציג את המציאות הישראלית כפי שהיא, עם חילוקי הדעות, ובכך כוחנו. אנחנו לא חוששים מכל דעה גם אם אנחנו לא אוהבים יוזמות ישראליות שמעוותות את המציאות. אלו דברים לא הוגנים שלא מוסיפים דבר וחצי דבר".