ד"ר אברהם נגוסה
ד"ר אברהם נגוסהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות דנה היום (שני)  בסגירת ארגון הפרטיזנים בשל חוסר תקציב.

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) הדגיש, "חברי ארגון הפרטיזנים, שנוסד ב- 1950 בישראל, נלחמו על הקמת הארץ והשתתפו בבנייתה. הם דמויות-מופת ואסור להשתיק את פועלם. לא יכול להיות שארגון כזה, שפעל כה-רבות להנצחת השואה, ייסגר פה במדינת ישראל".

לדברי ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), יוזם הדיון, "מתפתחת תרבות של ציניות בכל הקשור לזיכרון השואה. לדעתי כאיש חינוך, יש לחבק, לרפד ולדאוג לארגונים אלה ביראה וקדושה. עבדתי בעבר עם ארגון הפרטיזנים כשהייתי מנהל בי"ס, והתרגשתי לשמוע ולפגוש את הסיפורים והאנשים".

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) שהצטרפה ליוזמה, הדגישה "דור הלוחמים הולך ופוחת, והיחס כלפי זיכרון השואה מתדרדר. יש להראות לאנשים אלה הערכה והבעת תודה לאחר כל מה שהם עברו. לא יכולתי לעבור על כך בשתיקה. יש כסף שהמדינה רוצה ויכולה לתת לארגונים האלה, אבל הקריטריונים המשוגעים של משרדי הממשלה דוחים את התמיכה שרוצים לתת".

יו"ר ארגון הפרטיזנים, ברוך שוב, תיאר את ניסיונותיו להבטיח את קיום הארגון. לטענתו, הקושי המרכזי הוא הקריטריונים לקבלת תמיכה בארגוני ניצולי שואה ובמיזמים להנצחה וחינוך לזכר השואה, שנקבעו על-ידי המשרד לשוויון חברתי, והבירוקרטיה הנוצרת בעקבותיהם.

לדבריו, עד שנת 2012 התקיים הארגון בכוחות עצמו באמצעות תרומות, אך "עם הזמן הנדבנים הלכו לעולמם, ואנו נשארנו עם מטרות ורצונות. העברנו את מסר השואה והגבורה, אבל הגענו למצב שאין לנו אמצעים אפילו לממן תחבורה לחברי הארגון. פנינו לממשלה והיא הוציאה לנו את הכוחות עם הקריטריונים. במשך שלוש שנים נעזרתי בשלושה רואי חשבון כדי לנסות לענות על הקריטריונים הללו - וכל פעם שהגשנו בקשה, קיבלנו קריטריונים נוספים – ולא קיבלנו פרוטה. הממשלה פשוט מתעללת בפרטיזנים ניצולי השואה".

לדברי שלמה גור, סגן נשיא ועידת התביעות, "יש חשיבות עצומה לארגונים אלה. אנו מסייעים לארגון הפרטיזנים על מנת לשמרו ואת המיזמים שלו, שהם בעלי חשיבות גדולה בחקר וחינוך השואה. ארגון הפרטיזנים פונה לגופים ממלכתיים בפיקוחה של הממשלה, כמו החברה להשבה ומשרד הגמלאים, שבהגדרה זהו תפקידם".

שמואל סורק, ממנהלי עמותת "דורות ההמשך" קרא לבחון מחדש את התבחינים והקשיים שמערים האוצר על הארגונים. כתוצאה ממהלך בירוקרטי, בלתי אפשרי לעמוד בקריטריונים. בקרוב לא יהיה לנו למי לעזור כי הדור הולך ונעלם".

אפרים גיל עד, מנהל התמיכות במשרד לשוויון חברתי השיב כי "כל שנה התקציב שניתן הוא 5.2 מיליון ₪, מתוכם 2.6 מיליון ₪ להנצחה ותמיכה ו-2.6 מיליון ₪ להשגת פיצויים. בקשת הארגון מתייחסת לפעילות הנצחה ובשלוש שנים האחרונות הארגון לא הגיש לנו בקשת תמיכה, אבל ישנם פתרונות אחרים. מפני שארגון הפרטיזנים אינו ממשלתי, הוא יכול ליהנות מכפל תמיכות".