אלוף רוני נומה
אלוף רוני נומהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הבסיס לצו ההרחקה המנהלי שהוצא נגד צעיר יהודי הוא כוונתו להפגין מול בית האלוף רוני נומה שחתם על הצו, כך עולה מתשובת פיקוד מרכז לטענותיו של עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו.

הצעיר, צוריאל הכהן, רועה צאן מגבעת הבלאדים, הורחק משטחי יהודה ושומרון למעט קרית ארבע בצו מנהלי, ולאחרונה הוארך צו ההרחקה נגדו. השבוע, במענה לטענות שהשמיע עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו במהלך שימוע שנערך להכהן, הגישו בפיקוד מרכז פארפרזה המהווה בסיס להוצאת הצו ולטענתם מלמדת על "מסוכנותו" של הכהן, אשר לטענת פיקוד המרכז "חבר בהתארגנות בעלת אידיאולוגיה קיצונית של הפלת המשטר".

בפארפרזה מובאת סקירה תמציתית לפיה הוא מוכר כמי שמתגורר בשנים האחרונות במאחזים גאולת ציון והבלאדים ואף נעצר בפינויים. בנוסף מציינים בפיקוד מרכז כי הוא הפר את צו האלוף הקודם שהוצא נגדו, עד כאן דברים כלליים.

הסעיף הבא הובא כהוכחה לכך שהכהן עדיין חבר באותה התארגנו, וראיית פיקוד מרכז – כוונתו להפגין מול בית אלוף הפיקוד רוני נומה ברמת גן, במחאה על הוצאת הצווים המנהליים.

"אף בחודש פברואר 2016 בסמיכות זמנים לפנייתך עולה כי מרשך ממשיך לעסוק בפעילות ההתארגנות הנ"ל ("המרד")", נכתב בתשובת האלוף. "בכלל זה, נמנית הגעתו של מרשך לעיר רמת גן לשם קיום הפגנה מול ביתו של מפקד פיקוד מרכז, במחאה על האכיפה המנהלית הננקטת באזור יהודה ושומרון".

נוכח זאת כתבה סגן רננה קרויזר, נציגת פניות הציבור בלשכת אלוף פיקוד המרכז, כי האלוף רוני נומה החליט שמהצעיר "נשקפת סכנה ממשית לביטחון האזור", החליט לדחות את השימוע ולהותיר על כנו את הצו.

לפארפרזה צורף דו"ח פעולה של בלשי המפלג לפשיעה לאומנית בימ"ר ש"י אשר הגיעו לביתו של נומה נוכח מידע על כוונה להפגין מול ביתו, ובתחנת הסעה באזור הבחינו בצעיר שאמר להם כי הגיע להפגנה אך משלא הבחין במפגינים נוספים עזב את המקום.

בארגון חוננו הגיבו בחריפות לדברים ואמרו כי ככל הנראה מנצל אלוף הפיקוד את סמכויותיו לצורך דיכוי המחאות החוקיות מול ביתו, ומעביר מסר כי מי מהמורחקים המנהליים שיפגין מול ביתו, "יזכה" בהארכת הצו. 

עו"ד מנשה יאדו אמר בתגובה: "העובדה שהשתתפות בהפגנה משמשת כעילה בידי האלוף להוציא צו מנהלי מלמדת כי הצווים המנהליים כבר לא משמשים רק כאמצעי בטחוני אלא כאמצעי חברתי פוליטי, באמצעותו האלוף לא רק מונע פעילות ביטחונית אלא גם קובע אילו דעות מותרות ואילו אסורות, ובגין אילו מותר להפגין ובגין אילו אסור ולמי יש חירות ביטוי ולמי לא.

במקרה הזה קבע האלוף כי יש לשלול חירות ממי שביקש להפגין כנגדו. מדובר אפוא בהתנהלות עם סממנים טוטליטריים מובהקים, ויש להיות ערים לכך".