מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה טרומית את הצעת חוק המקוואות של ח"כ משה גפני, הקובעת כי שימוש במקווה טהרה בבעלות ציבורית יתאפשר רק לפי פסקי השולחן ערוך ובהתאם להוראות הרבנות הראשית לישראל. 

ח"כ גפני (יהדות התורה) טען בנאומו כי הצעת החוק הזו לא באה למנוע מרפורמים וקונסרבטיביים לטבול במקווה. ''להפך, אנחנו מזמינים את כולם. יש החלטה של בג"ץ שאני לא מבין למה השופטים פסקו את הפסיקה הזו, ואנחנו רוצים לתקן טעות שלפי דעתנו פסק בית המשפט.

''יש במדינה הזו יותר מקוואות פרטיות שאף אחד לא מתערב בהם אבל מקוואות ציבוריות של המדינה הם עבור טבילה הלכתית", הדגיש. ''דבר וחצי דבר לא ישתנה מהחוק הזה, מה שהיה הוא שיהיה. אני מודיע ומתחייב כאן במליאה שאנחנו ננסח את זה בוועדה באופן שיהיה ברור שלא יהיה שינוי במעמד הטובלות''.

"אנחנו רוצים להשאיר את המצב כמו שהוא ולא רוצים להביא למתח מיותר. מה שמדובר פה זה שרוצים לעשות גיור במקווה כשזו לא מטרת המקווה. מקווה זה נושא הלכתי - זה לא בית מרחץ ולא חמאם טורקי", הוסיף גפני.

השר לשירותי דת דוד אזולאי (ש''ס) אמר כי מי שאינו מקבל את סמכותה של התורה ורומס את מצוותיה ברגל גסה אינו יכול לטעון שהוא מייצג דת בישראל. התנועות האלה שרויות בנסיגה והמספרים שהם מציגות מנופחים. זכותם לנהל טקסים וכל פולקלור שהם ירצו אבל היהדות היא לא תיאטרון שבאים אליו באוטו בשביל ליהנות.

"הגופים הללו שמבקשים לשנות את התורה וההלכה הם אינם זרמים בדת ישראל. כמו שלא ניתן לרופא להתקרב לבית חולים באמצעות כישוף ולא נקרא לו רופא, כך לא ניתן לגופים האלה להתקרב לתורת ישראל. מאז קום המדינה הקפידו כולם על שמירת הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה. עם כל הכבוד לציונות ולתמיכה שלהם במדינת ישראל, לא ניתן להם לנהל אותנו בשלט רחוק ולפגוע בצביונה היהודי של המדינה''.

השר אזולאי הבהיר, ''כל ניסיון להתערב ולשנות כללים שלא על פי ההלכה לא יהיה''.

ח"כ זהבה גלאון, יו"ר מרצ, תקפה ''מה אתם מבלבלים את המוח? אתם מביאים פה חוק עוקף בג"ץ. לא מעניין אתכם המקוואות, מה שמעניין אתכם זו דריסת הרגל. אתם מפחדים שתיפרץ כאן פירצה. אתם מנהלים קרב ביריוני וסחטני על קיומה של הממשלה נגד 'האנשים האלה' שיש להם שם – רפורמים וקונסרבטיבים. מי שם אתכם שיהיה לכם מונופול על היהדות?''.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) הבהירה כי "הנושא בדמינו תרתי משמע. המקוואות שייכים לציבור, הם לא האתר שעליו צריך לנהל את המלחמה הלא ראויה. מעולם בהיסטוריה היהודית לא התערבו במנהג של נשים ושל עם ישראל לטבול במקווה. החוק הולך לפגוע בנשים במדינת ישראל''.

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) סיפרה, ''אני חברת התנועה הקונסרבטיבית ונעלבתי כאן מדברי שר הדתות שאנחנו לא נחשבים יהודים. מי שמכם לקבוע מי הוא יהודי? 20% מהגיור הממלכתי מאז 2002 הוא קונסרבטיבי או רפורמי. מרבית היהודים בתפוצות הם רפורמים וקונסרבטיבים. אתם רוצים להגיד להם שהם לא יהודים ולא יכולים לגור פה בישראל?''.