הנשיא ריבלין על מאיר דגן ז"ל

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, פרסם הבוקר (חמישי) עם היוודע דבר פטירתו של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן ז"ל, הודעת אבל מיוחדת.

"מאיר היה מגדולי הלוחמים עזי הנפש, רבי הדמיון ועמוקי האמונה שקמו לעם היהודי. מסירותו למדינת ישראל הייתה מוחלטת. הוא ראה את טובתו בטובתה ועשה כל שביכולתו להבטיח את קיומה לדור ולדורות", ציין ריבלין.

"מורשת ותלאות השואה שעבר סבו, נחרתו בנפשו. ביום השואה האחרון ביקש ממני מאיר כנשיא מדינת ישראל להזכיר את שמות בני משפחתו ואת התמונה הנוראה של סביו בטקס לכל איש יש שם וכך עשיתי", סיפר ריבלין. "מאיר דגן, ענק הענקים כפי שכונה, סימל בעיני רבים את השואה והתקומה".

הכרתי את מאיר כאיש עצה, איש תבונה, איש אוהב ואהוב בחספוסו, מנהיג ואחד העם. אני מרכין בכאב ראש לזכרו ושולח תנחומי למשפחתו", הוסיף.

ראש הממשלה סופד לדגן, "הפסדנו לוחם גדול"

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם גם הוא הודעה מיוחדת מטעמו, "אני מבקש להביע צער עמוק, על פטירתו של אלוף במיל' מאיר דגן ז"ל. מאיר היה לוחם ומפקד נועז, שתרם רבות לביטחון המדינה במערכות ישראל, במטה ללוחמה בטרור ובהמשך כראש המוסד".

לדבריו, "התמונה שבה נראה סבו מושפל בידי חיילים נאצים, זמן קצר לפני שנרצח בשואה, עמדה תמיד לנגד עיניו. מאיר היה נחוש להבטיח שעם ישראל לא יהיה עוד חסר כוח וחסר מגן, ועל כן הקדיש את חייו לביצור כוחה של מדינת ישראל. ב-8 השנים בהן כיהן כראש המוסד, הוביל את הארגון למבצעים נועזים, פורצי דרך וגבולות. לוחם גדול הלך לעולמו, יהי זכרו ברוך".

ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג ספד הבוקר לדגן בדף הפייסבוק שלו. "מאיר היה גיבור ישראל שלחם באומץ באויבינו ומבקשי רעתנו וחתר באותה נחישות לשלום לו ייחל. הוא פיקד על המוסד בשלל מבצעים עלומים וכמוסים והגן על חייהם של אזרחי ישראל. מדינת ישראל חייבת לו חוב עצום על כל  שעשה במהלך שירותו".

הרצוג הוסיף, "באופן אישי אני גאה שהוא חתן פרס חיים הרצוג לתרומה ייחודית למדינת ישראל של האוניברסיטה העברית אף שבעצם היה ראוי לפרס ישראל על תרומתו לבטחונה. משתתף באבלם הכבד של רעייתו ילדיו ונכדיו וחבריו על לכתו של מאיר, שנאבק במחלתו במשך זמן ממושך, באותם כוחות ותעצומות נפש השמורים לגיבורים. יהיו זכרו וזכר פועלו ברוכים".

יו"ר 'ישראל ביתנו', ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס אף הוא בדף הפייסבוק שלו לפטירתו של דגן, "מדינת ישראל מרכינה את ראשה על מותו של מאיר דגן, ראש המוסד לשעבר ולוחם אמיץ שתרומתו הגדולה לביטחונה של מדינת ישראל תוכל להתפרסם ברבים, אם בכלל, רק בעוד שנים רבות".

"הכרתי את מאיר דגן בשנת 1996 כשקלטתי אותו לעבודה במשרד ראש הממשלה כראש המטה ללוחמה בטרור והיתה לי הזכות לעבוד איתו אחר כך בתפקידיי השונים כיו"ר ועדת החוץ והביטחון, כשר החוץ, השר לעניינים אסטרטגיים וחבר הקבינט", ציין ליברמן. "בכל המקומות האלו גיליתי איש אמיץ שגילם בדמותו את התעוזה והעוצמה של מערכת הביטחון הישראלית. יהי זכרו ברוך".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) ספדה אף היא לדגן, "מת גיבור היום. מנהיג שידע להוביל אחריו חיילים בשדה הקרב הצבאי ולוחמי מוסד בשדה החשאי. ראיתי אותו מישיר מבט לדרג המדיני ואומר עמדותיו ללא מורא, מתוך אחריות כבדה לעתיד המדינה. אהבתי והערכתי אותו מאוד, וכך גם חש כל מי שעבד איתו. יהי זכרו ברוך".

השר נפתלי בנט התייחס בדף הפייסבוק שלו לפטירתו של דגן "מאיר דגן הקדיש את חייו על מנת למנוע שוב רצח יהודים חסרי אונים".

"מאיר דגן נשא על כתפיו הגדולות את משא קיומה של מדינת ישראל. מעטים הם האנשים שתרמו כל כך לביטחון עם ישראל. פעם אחר פעם הוא עמד בחזית הלחימה באומץ, ביצירתיות ובנחישות. עם ישראל חב לו חוב עמוק", כתב נתניהו. 

השר ד"ר יובל שטייניץ הביע צער על פטירתו של דגן, "מאיר הוא אחד הלוחמים המהוללים ביותר בתולדות ישראל, ותרומתו לביטחון ישראל בתפקידיו השונים הייתה משמעותית ביותר. הייתה לי זכות גדולה להתוודע לפועלו ואישיותו כראש המוסד-ללא ספק מראשי המוסד הטובים, המוכשרים והנועזים שהיו למדינת ישראל".

לדבריו, "מאיר היה לא רק לוחם נועז ואיש מודיעין מדהים, אלא גם איש שיחה חכם ומרתק. זוהי אבידה גדולה למכיריו, מוקיריו ולעם ישראל. יהי זכרו ברוך".

ראש השב"כ לשעבר, ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), נפרד גם הוא ממאיר דגן, "מאיר היה מעמודי התווך של מערכת הביטחון, צה"ל וקהילת המודיעין. איש חד, חריף, אמיץ ויצירתי. את מאיר אפיינה חוסר השגרתיות, מקוריות המחשבה ואומץ הלב הייחודי. תכונות אלו באו לידי ביטוי במגוון הרב של התפקידים השונים אותם מילא במהלך שירותו בצבא ובמוסד".

"לוחם ללא חת בטרור וממניחי היסודות בתורות הלחימה ומבצעי המודיעין. איש חייכן, חבר ויועץ מקורי. תנחומיי למשפחתו ולמשפחת המוסד. יהי זכרו ברוך", הוסיף פרי.

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, ספד למאיר דגן  ואמר כי זכה לעבוד תחת פיקודו בצה"ל וגם במסגרת שיתוף הפעולה בין השב"כ למוסד.

"אלוף במיל. מאיר דגן היה מעמודי התווך של הביטחון בישראל, בתחומים רבים שמטבע הדברים לא מוכרים לציבור הרחב. כמי שזכה לפעול תחת פיקודו גם בצה״ל (במבצע משמעותי), גם תחת מעטפת לוט״ר וגם בשת״פ הדוק בין שב״כ למוסד- זכיתי להכיר מקרוב מעט מסגולותיו המקצועיות, ולא פחות מכך, האנושיות". 

"משטרת ישראל כולה תרכין ראש היום עם מותו של עמית שהוביל באומץ ובעוז מבצעים רבים למען עם ישראל. אנו חבים לו הרבה יותר ממה שניתן להגיד בפומבי, תרומתו לביטחון המדינה לא תסולא בפז ומהווה דוגמה ומופת לעשייה ציבורית ואחריות לאומית. משתתף בצערה של המשפחה", דברי אלשיך.