"יהדות היא לא תיאטרון שבאים אליו כדי ליהנות".
"יהדות היא לא תיאטרון שבאים אליו כדי ליהנות".צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה אתמול (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק המקוואות של ח"כ משה גפני, הקובעת כי שימוש במקווה טהרה בבעלות ציבורית יתאפשר רק לפי פסקי השולחן ערוך ובהתאם להוראות הרבנות הראשית לישראל.

המטרה הייתה לעקוף את פסיקת בג"ץ לפיה התנועה הרפורמית תוכל לעשות שימוש במקוואות לצורך גיורים.

ח"כ גפני (יהדות התורה) טען בנאומו כי הצעת החוק הזאת לא באה למנוע מרפורמים וקונסרבטיבים לטבול במקווה. "להפך, אנחנו מזמינים את כולם. אני לא מבין למה השופטים פסקו את הפסיקה הזאת בבג"ץ, ואנחנו רוצים לתקן טעות שלפי דעתנו פסק בית המשפט. יש במדינה הזאת מקוואות פרטיים שאף אחד לא מתערב בהם, אבל מקוואות ציבוריים של המדינה הם בשביל טבילה הלכתית", הדגיש. ''דבר וחצי דבר לא ישתנה מהחוק הזה, מה שהיה הוא שיהיה. אני מודיע ומתחייב כאן במליאה שאנחנו ננסח את זה בוועדה באופן שיהיה ברור שלא יהיה שינוי במעמד הטובלות".

השר לשירותי דת דוד אזולאי (ש"ס) אמר כי מי שאינו מקבל את סמכותה של התורה ורומס את מצוותיה ברגל גסה, אינו יכול לטעון שהוא מייצג דת בישראל. "התנועות האלה שרויות בנסיגה והמספרים שהן מציגות מנופחים. זכותם לנהל טקסים וכל פולקלור שהם ירצו, אבל היהדות היא לא תיאטרון שבאים אליו באוטו בשביל ליהנות. הגופים הללו שמבקשים לשנות את התורה וההלכה הם אינם זרמים בדת ישראל. כמו שלא ניתן לרופא להתקרב לבית חולים באמצעות כישוף ולא נקרא לו רופא, כך לא ניתן לגופים האלה להתקרב לתורת ישראל. מאז קום המדינה הקפידו כולם על שמירת הסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה. עם כל הכבוד לציונות ולתמיכה שלהם במדינת ישראל, לא ניתן להם לנהל אותנו בשלט רחוק ולפגוע בצביונה היהודי של המדינה".

על פי החלטת ועדת השרים לחקיקה, לאחר האישור בקריאה טרומית ינסו סיעות הקואליציה להגיע להסכמות בנוגע להמשך קידומו. בבית היהודי דורשים כתנאי להמשך קידום החוק לעגן בהחלטת מועצת הרבנות הראשית את הנחיות חוזר מנכ"ל משרד הדתות מהקדנציה הקודמת, לפיהן נאסר לשאול את הנשים הטובלות שאלות חודרניות.

יו"ר הסיעה, ח"כ שולי מועלם-רפאלי, הבהירה השבוע: "ההסכמה שלי ושל חבריי בבית היהודי לחוק המקוואות היא בכפוף לסיכומים עם יהדות התורה. האחד - שמירה על התקנות שנקבעו כאשר הרב בן דהן כיהן במשרד הדתות. השני - הקמת קו חם, שבאמצעותו נשים יוכלו להתלונן על בעיות במקוואות, כולל על התנהלותן של הבלניות. במידה והתנאים שלנו לא יכובדו, אני אתנגד לחוק", הבהירה.

כאמור, מפלגת הבית היהודי הציגה עמדה ברורה התומכת בחוק. ארבעה חברים מהסיעה - בצלאל סמוטריץ', מוטי יוגב, ניסן סלומינסקי ושולי מועלם-רפאלי - צירפו את חתימתם להצעת החוק.

לשמר את ההנחיות הקודמות

מי שמצוי היטב בפרטי החוק החדש וגם במציאות עד כה, הוא מי שכיהן בממשלה הקודמת כסגן השר לשירותי דת, ח"כ הרב אלי בן דהן.

"טבילת גרים רפורמים במקוואות איננה פוסלת את המקווה, ומנגד גם איננה מכשירה את הגר הרפורמי. החשש הוא שמדובר בצעד נוסף בכיוון ההכרה בגיורים רפורמיים שנערכים במדינת ישראל", מסביר ל'בשבע' הרב בן דהן.

איזו בעיה יכולה לעלות מהחוק החדש?

"חוק המקוואות קובע שההתנהלות במקווה תיעשה על פי הנחיות הרבנות הראשית לישראל. יש החוששים שהרבנות הראשית תקבע הנחיות חדשות שמבטלות את חוזר המנכ"ל שהנחיתי להוציא בתקופת כהונתי כסגן שר הדתות, בהסכמת הרבנים הראשיים לישראל. כאשר החוק עלה על הפרק, התכנסנו חברי הכנסת שולי מועלם-רפאלי, בצלאל סמוטריץ' ואני וסיכמנו שאכין את המתווה המבוסס על אותו חוזר מנכ"ל. בכוונתנו לבקש מהרבנות הראשית לישראל שיאשררו מחדש את מה שהסכימו לו אז".

מה בעצם באת לתקן באותה תקופה?

"חוזר המנכ"ל שהוכן על ידי נכתב מכיוון שהגיעו אליי תלונות על יחס לא ראוי של בלניות כלפי טובלות, בעיקר טובלות חוזרות בתשובה או מסורתיות - יחס שעלול להרחיק את נשות ישראל מקיום מצוות הטבילה. לכן החלטתי, בהסכמת הרבנות הראשית, להבהיר  שהאחריות על הטבילה מוטלת על הטובלת ולא על הבלנית. יש חובה של הבלנית לשמור על צניעותה ופרטיותה של הטובלת. במקום שבו הטובלת מבקשת לטבול בלי סיוע של הבלנית, אפשרות זו תינתן לה".

ארגון 'חותם' פרסם השבוע הודעה ובה בירך על אישור הצעת החוק. עו"ד משה פולסקי, ראש המחלקה המשפטית ב'חותם', הסביר כי פסיקת בג"ץ בנושא המקוואות, שהתירה טבילה למתגיירים רפורמים, הייתה בעייתית מלכתחילה. "בשם הטענה לשוויון הרשה לעצמו בית המשפט, שוב, להתערב ולהפר את האיזון העדין ביחסי דת ומדינה, ולפגוע בסמכותו של הגוף המרכזי האחראי על שירותי הדת היהודיים".

לדבריו, "במידה ותאפשר המועצה הדתית טבילה בעת טקסי גיור רפורמים, יהווה הדבר חריגה מסמכותה ושימוש פסול במשאבים שהוקצו לה בידי המדינה. מפני שכאמור, המועצה הדתית מוסמכת להעניק שירותי דת אורתודוקסיים מתוקף היותה גוף שלטוני הכפוף על פי חוק לרבנות הראשית לישראל, וזו האחרונה מתנה את הליך הגיור בקבלת קיום מצוות והליך גיור בבית דין כשר".

דווקא בחוק הזה, בניגוד לרחבה הרפורמית בכותל, הייתה מעורבות גדולה של הציבור החרדי. את ההצעה הגיש ח"כ גפני. עמיתו ח"כ יעקב ליצמן הבהיר השבוע כי מפלגתו הציבה בפני ראש הממשלה את האפשרות – בחר בנו או ברפורמים. "נאבקנו להעלות את הצעת החוק לדיון והצבעה בממשלה וסירבנו לכל ניסיון לדחייה או פשרה שהוגשה לנו. הבהרנו לראש הממשלה כי יהדות התורה לא תוכל לשתף פעולה עם ממשלה שמכירה ברפורמים ונותנת להם יד ורגל לרמיסת התורה וההלכה.

"על ראש הממשלה להחליט האם הוא מעדיף את הרפורמים בחוץ לארץ או את החרדים בארץ. פסיקות בג"ץ לטובת הרפורמים הורסות כל חלקה טובה בתחומי הדת בישראל וזה קו אדום שלא נשלים עמו", אמר השר ליצמן.

אלא שגם הצד השני לא שוקט על שמריו. הנהגת הזרם הרפורמי בישראל ובארצות הברית שיגרה לראש הממשלה מסר לפיו יהדות התפוצות תסכים לפשרה בעניין המקוואות, אבל תיפגע מאוד אם יוחלט לשנות את המתווה שאושר לגבי הכותל המערבי. בסביבתו של נתניהו מבהירים כי מגבשים פתרון לכל הסוגיות, אך הדבר נעשה באופן שקט מול כל הצדדים.

הנשים הפרו את הסיכום

במקביל גם סוגיית הכותל אינה יורדת מסדר היום. לפני שבועות אחדים הבאנו ב'בשבע' הערכות של גורמים בשירותי הדת לפיהן מתווה הכותל לא יפתור את סוגיית נשות הכותל – שטוענות כי הן אורתודוקסיות ועל כן זכותן להתפלל ברחבת הנשים הרגילה.

ואכן קבוצת "תפילת נשים בכותל" דורשת כעת להכניס ספר תורה לרחבת הנשים לא רק מדי ראש חודש, כפי שהתאפשר להן עד כה, אלא גם בימי שני וחמישי. הן טוענות כי המתווה שעליו הוחלט בישיבת הממשלה אינו מעניק מענה לצרכיהן, שכן הן אינן רפורמיות והן מעוניינות להתפלל ברחבת הכותל המסורתית אך עם ספרי תורה.

ביום שישי שעבר ערכו הנשים תפילת ראש חודש ברחבת הכותל המערבי והכניסו למקום הקדוש ספר תורה, בניגוד לסיכום קודם שלהן עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', שעמד בעין הסערה בעניין המתווה, התערב הפעם בצורה ברורה וקרא לשר הדתות דוד אזולאי לשנות את תקנות השמירה על המקומות הקדושים, ולקבוע כי התפילה בכותל תהיה רק על פי הוראות הרבנות הראשית ובלי קשר למתווה שמגבשת הממשלה מול הרפורמים ונשות הכותל, שבו הוא מעורב.