תערוכת שימור אתרים
תערוכת שימור אתריםצילום: ליונל דרמון

האמת, כשהוזמנתי בתוקף תפקידי כדובר המועצה לשימור אתרים, לכינוס הבינלאומי לשימור מבנים חשבתי שאגיע לשעמומון גדול שרק מתי מעט "משוגעים לעניין" ישתתפו בו.

כבר בכניסה לאולם הבימה בתל אביב בו התקיים הכינוס הרגשתי שיתכן וטעות בידי. תור ארוך השתרך בכניסה כאילו מישהו מחלק שם משהו באחד פלוס אחד או אולי מדובר, במקביל לכנוס, בהרשמה לאיזו תכנית ריאליטי בטלוויזיה ולא כך היא. מהר מאוד התברר לי כי התור בכניסה הוא לאירוע אליו הוזמנתי, גם אני.

אחרי שהשתחררתי "בפרוטקציה" מתור ההרשמה מצאתי עצמי בסוג של אווירת יריד. תערוכת שימור עם דוכנים רבים של חברות העוסקות בשימור מבנים ובתחזוקתם קיבלה את פניי. כל אחד עם מרכולתו. כל אחד עם ניסיונו המוכח בתחום.

טוב, הנהנתי לעצמי אולי התערוכה יפה ומעניינת אבל בדיונים כאן בטח תבוא הנפילה.

להפתעתי כבר בפתיחה נאם אחד , פיליפ היילן שמו, סגן ראש עירית אנטוורפן והממונה על השימור בעיר הנמנה עם מובילי התחדשות עירונית המשלבת השמשת מבנים היסטוריים לפנאי ולתיירות. אותו היילן שהתנצל על איכות קולו כיוון שנחת רק בחמש בבקר הדגיש בהרצאתו הקולחת והמעניינת כי שימור מבנים אינו מייצג קיפאון אלא הענקת חיים חדשים לאזורים שלמים. לאזורים שמבניהם, צמחייתם ואופיים שומרו יש יתרון עצום ותרומה כלכלית גדולה לחיי המסחר, התרבות והתיירות. שימור ופיתוח הם שני צדדים של אותה מטבע ציין תוך הבאת תצלומים מעירו.

"כשם שאדם מבצע מתיחת פנים או הזרקות שונות כדי להעניק מראה צעיר ונאה יותר כך בעצם גם תורת השימור שאותה ביצענו באנטוורפן הכניסה חיים חדשים באזורי העיר השונים. חיי התרבות פרחו במבנים היסטוריים שהפכו לאכסדראות תרבות ואמנות, השווקים ששומרו וחודשו הביאו מאות אלפי קונים והעיר כולה זכתה לעדנה תיירותית.

אחרי המומחה מאנטוורפו הופיעו שתי אדריכליות מחברת monument wacht  (בתרגום לעברית שמירת אתרים) אבי ואן דר וור וקתרין מונס מבלגיה . החברה היא סוג של ONE STOP SHOP בענייני שימור ומטפלת ברישיונות, ברגולציה, בתכנון וגם בביצוע כולל בדרכים לא שגרתיות.

לאחר ההרצאה נדהמתי לראות את שתי האדריכליות לובשות חליפות מיוחדות ואצות רצות לגג בניין הבימה ומתחילות להשתלשל מטה באמצעות חבלים (סנפלינג) במגמה להדגים שיטת תחזוקת שימור מבלי להעיק על הציבור ומבלי להעיב על יופיו של הבניין המשומר באמצעות פיגומים ועוד.

גם הרצאתו של פרופ' פאולו לורנצו מפורטוגל המתמחה להנדסת רעידת אדמה במבנים היסטוריים זכתה להקשבה גדולה מצדי על אף שאני מאלו שאינם מאמינים לתחזיות על רעידות אדמה נוראיות בישראל המתפרסמות תמיד אחרי אסונות כאלו באזורים מועדים לפורענות ואשר תמיד מקנן בלבי החשש שאיזושהי חברת ביטוח עומדת מאחורי תחזית האימים.

הפתעה נעימה סיפק לי יוסי שרעבי, מנכ"ל משרד התרבות והספורט, שציין בדבריו את שתוף הפעולה הפורה בין משרדו לבין המועצה והדגיש בפני הבאים את החשיבות שרואה המשרד בפעילות המועצה לשימור ערכים ואתרים היסטוריים משמעותיים.

בשיחתי עם מנהלת מחוז תל אביב במועצה לשימור אתרים והממונה על היחסים הבינלאומיים, תמר טוכלר, שהייתה הרוח החיה מאחורי האירוע המעניין היא ציינה באוזניי כי נושא השימור הולך ותופס מקום חשוב בהתנהלות העירונית והנד"לנית בארץ אך עדין נושא תחזוקה שוטפת של אתרי השימור לוקה בחסר. לדבריה אחת הבעיות המרכזיות הן מחסור במנגנוני ונהלי שימור ותחזוקה.

לדבריה מטרת כנס להאיר את חשיבות הנושא ולהציג מנגנונים של טיפול ניהול ותחזוקת השימור הושגה.

אני מצדי רק שאלתי מתי הכנס הבא.