נתניהו: אין אישור שהפיגוע כוון לישראלים

ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו הגיע הערב (מוצאי שבת) לחדר המצב של משרד החוץ ומסר הודעה רשמית בעקבות הפיגוע באיסטנבול.

"במהלך שעות היום קיבלתי עדכונים שוטפים מהנעשה באיסטנבול", פתח נתניהו. "אנחנו יכולים לומר בוודאות שיש לנו שני אזרחים ישראלים שלצערנו נהרגו, ייתכן שגם יש חלל שלישי. עדכנו את שתי המשפחות, אני שולח להם את התנחומים בשם עם ישראל כולו. ישנם כ-11 פצועים בדרגות שונות של פציעה, אנחנו מטפלים בהם. אני הנחיתי לשלוח שני מטוסים - מטוס אחד של מד"א, מטוס אחד של צה"ל, על מנת להביא אותם לארץ וכמובן את החללים".

לדבריו, "אנחנו עומדים בקשר עם השלטונות הטורקים. אני ביקשתי לעבות את הנוכחות שלנו. הערב יהיו כ-15 איש בנציגויות שלנו באיסטנבול, ומנכ"ל משרד החוץ בדרכו לשם. אנחנו בקשר עם ממשלת טורקיה. מנכ"ל משרד החוץ דיבר עם מקבילו וכמובן אנחנו מנסים לברר מודיעינית. אין לנו כרגע אישור שאירוע הטרור הזה כוון לישראלים".

"אנחנו יודעים שיש גם מנותקי קשר, אנחנו מנסים לאתר אותם", ציין ראש הממשלה. "לא נראה כרגע שהם חלק מהאירוע הזה, אבל כמובן שהדברים יתבררו בהמשך. האנשים של משרד החוץ, לרבות חדר המצב כאן, פועלים כל הזמן, יפעלו סביב השעון על מנת להחזיר את האנשים לארץ, ועל מנת לתת את התמיכה המלאה ברגע הקשה הזה. אני בטוח שכל אזרחי ישראל מצטרפים אליי בתקוות החלמה של הפצועים וכמובן בהבעת תנחומים למשפחות של הנרצחים".

ראש הממשלה הוסיף כי גורמי המודיעין בודקים בשעה זאת האם הפיגוע הקשה כוון דווקא לישראלים, אך הדגיש כי אין אישור לכך.

בתשובה לשאלה האם שוחח עם נשיא טורקיה ארדואן השיב נתניהו, "אני לא שוחחתי עם ארדואן. אנחנו מקיימים כמובן קשר בין הממשלות, אבל אני כן שמעתי על הציוץ המקומם הזה של חברת מפלגתו. אני הנחיתי קודם כל לדרוש את ההסרה של הציוץ הזה וכמובן גם לנקוט בצעדים נגד האישה שפרסמה אותו. הציוץ הוסר והובטח גם שינקטו פעולות נגד אותה אישה".

נתניהו נשאל גם מה הוא יכול לומר על שיתוף הפעולה עם השלטונות בטורקיה - והשיב, "ברגע זה אין לנו טענות, אבל אנחנו רוצים כמובן לקבל את המידע. בדרך כלל במצבים כאלה יש שיתוף פעולה, הוא טבעי, זה ברור. לצערנו נרצחו ונפגעו ישראלים, אבל הדבר נעשה על אדמת טורקיה. זה האירוע השני השבוע, שני אירועים חמורים. אני רוצה לומר שהמטה ללוחמה בטרור מפרסם תמידית בשנה האחרונה, באופן קבוע, אזהרת מסע לגבי טורקיה. אנחנו כפי הנראה נעלה את דרגת חומרתו מחר, מתוקף הנסיבות".

לגבי נסיעות ישראלים לטורקיה השיב נתניהו, "אני מציע לכל ישראלי לבדוק מה אומר המטה ללוחמה בטרור שאחראי על אזהרות מסע. במקרה הזה קיימת אזהרת מסע, כפי שאמרתי, והיא ככל הנראה תוחמר. הכוונה להחמיר אותה כבר הייתה קיימת כבר זמן מה. ההצטברות של האירועים מצדיקה את זה, וזה ייעשה מחר באופן רשמי".

ראש הממשלה נשאל האם לישראל יש מידע מי ביצע את הפיגוע וענה, "יש מידע שזה פיגוע של איש דאעש, אבל זה מידע ראשוני. אנחנו בודקים את זה. אנחנו אגב, בעניין הזה משתפים פעולה עם סוכנויות הביון והמודיעין של המדינות השונות וכך יהיה גם במקרה הזה".

נתניהו עדכן באופן מפורט גם לגבי מצב הפצועים, "החלק העיקרי שלהם הוא פצוע קל, חלק פצוע קשה, אפילו קשה מאוד, ואנחנו מנסים כרגע לברר, ויש גם פצועים באופן בינוני. הרוב קל, אבל יש כמה פציעות, אם אינני טועה פציעה אחת במיוחד במצב קריטי, וכרגע זה מתברר בבית החולים. אותם ישראלים פצועים שנוכל להביא לארץ להמשך הטיפול נעשה זאת, אבל כמובן בהתאם להמלצות של הרופאים במקום והרופאים שאנחנו שולחים לשם".

השאלה האחרונה שנשאל נתניהו נגעה לשיחות הפיוס בין ישראל לטורקיה - ועליה השיב נתניהו "אנחנו מקיימים מגעים שוטפים עם טורקיה בחודשים האחרונים, זה לא סוד, כולל בימים האחרונים, ואנחנו מנסים להגיע להסכם שיביא לנורמליזציה ביחסים בינינו. הדבר הזה מתעכב לא בגלל עיכובי סרק אלא בגלל נושאים מהותיים שאנחנו מנסים להגיע להבנה בהם. הייתה התקדמות מסוימת, אני מקווה שההתקדמות תימשך".