זירת הפיגוע באיסטנבול
זירת הפיגוע באיסטנבולצילום: רויטרס

איל פרץ, יו"ר עמותת ארקאדש קהילת יוצאי טורקיה בישראל, מספר בראיון לערוץ 7, על החשש הכבד שהיה ברחוב הטורקי טרם הפיגוע באיסטנבול.

פרץ, ששהה בזמן הפיגוע בעיר איזמיר שם שוכנת הקהילה היהודית השנייה בגודלה בטורקיה, אומר, "זו הייתה השיחה ברחוב. כולם דיברו על כך שעומד להיות פיגוע".

"קניונים שאמורים להיות מלאים בבני אדם היו ריקים", סיפר פרץ. "מפלס החרדה היה ברמה גבוהה. כולם דיברו על כך שאחרי הפיגוע שבוע שעבר באנקרה, אז העריכו שצפוי פיגוע נוסף גם באיסטנבול".

ההיכרות של פרץ, המשמש גם כמנכ"ל חברת קובלט לייעוץ ליבואנים ויצואנים לטורקיה, עם המדינה היא רחבה ועמוקה והוא מגיע לשם לעיתים תכופות, "גם במסגרת תפקידי בקהילה היהודית וגם במסגרת עסקים אני מרבה להגיע לטורקיה, ואנחנו פועלים לעזור לחמישה עשר אלף יהודים שעדיין מתגוררים בטורקיה. היהודים נמצאים בחרדה, אך מאובטחים ומוגנים במוסדות ובבתי הכנסת".

על הסכסוך בין ישראל לטורקיה הוא אומר, "כל הסכם שיצור נורמליזציה בין המדינות יהיה טוב ליהודים בטורקיה ובישראל. הסכם עם טורקיה הוא חשוב מדינית, צבאית וכלכלית. אני אמשיך לטוס לשם ולחזק את הקהילות היהודיות ואני מקווה שהסכסוך יסתיים בקרוב ויתגבש הסכם עם טורקיה".

איל פרץ
איל פרץצילום: יפעת ברכה