האם תמיכה ישראלית תזיק לו? פולארד
האם תמיכה ישראלית תזיק לו? פולארדצילום: Lucas Jackson , רויטרס

את ההצעה הגיש חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד, יושב ראש ועדת הכנסת, וזו הפעם השנייה שהיא מוגשת לוועדת השרים.

לדברי חבר הכנסת ביטן, בלשכת ראש הממשלה ביקשו ממנו להסיר את הצעת החוק, והבטיחו כי אנשי המועצה לביטחון לאומי ואנשי משרד ראש הממשלה ייפגשו איתו בעניין עוד השבוע. לדבריו, הבטחה דומה ניתנה לו לפני כחודשיים וחצי, אז הגיש בפעם הראשונה את ההצעה, אך עד עתה לא נפגשו עמו. ההסבר שניתן לביטן הוא כי יש בהצעת החוק משום פגיעה ביטחונית ומדינית, וכי ענייניו הכלכליים של פולארד נפתרו בדרך אחרת.

"אני לא מחפש שזה ייקרא על שמי, אני מחפש שיימצא פתרון לעניין", אומר ביטן, ומסביר מדוע למרות ההתנגדויות הוא פועל בעניין: "צריך להבין שיש לנו חובה מוסרית וציבורית. אולי היום יש פתרון, אבל לא בטוח שזה יהיה בעוד חמש שנים כשהנושא יירד מסדר היום. לכן אני מבקש שיקבעו את זה מהיום עד אחרית ימיו". גורמים לא רשמיים אמרו כי הסיבה להסרת הצעת החוק נובעת בין היתר מהמלצה של המועצה לביטחון לאומי, כי הדבר עלול לעורר התנגדות בקרב האמריקנים.

הצעת החוק מבקשת להסדיר תנאי מחייה סבירים לפולארד, ובמסגרתה תינתן לו גמלה חודשית, סיוע בשכר דירה וכן החזר הוצאות רפואיות. גובה הסיוע וכן משך התקופה ייקבעו על ידי ממשלת ישראל. על ההצעה חתומים 18 חברי כנסת מסיעות שונות, בהן הליכוד, כולנו, המחנה הציוני, ישראל ביתנו, הבית היהודי ויהדות התורה. הסרת ההצעה מסדר היום תביא לדחייה של כמה חודשים בדיון עליה, אך ביטן הבהיר כי אם לא תתקיים הפגישה עם אנשי משרד ראש הממשלה והמל"ל או שלא ישמע הסברים משכנעים בעניין, ימשיך לנסות ולקדמה. לגבי מצבו של פולארד אומר ביטן כי כרגע לא ידוע לו על בעיה כלכלית כלשהי של המרגל הישראלי.

עדיין תחת הגבלות נוקשות

כל הפעילים והמקורבים לפולארד שאיתם דיברנו סירבו להתראיין לכתבה, ואמרו כי הם פועלים בדרך המתאימה. "כל דבר ייעשה בזמן המתאים לו", אמר אחד הפעילים. מקורבי פולארד סירבו להתייחס למצבו ולבריאותו. פעילים למען פולארד אמרו ל'בשבע' כי לקראת חג הפורים הם קוראים לציבור להתפלל לרפואתו ולהצלתו השלמה של יהונתן.

לפני כארבעה חודשים שוחרר פולארד ממתקן הכליאה הפדרלי באטנר שבצפון קרוליינה לאחר כשלושים שנה בכלא האמריקני. ישראל לא הצליחה לקצר את תקופת מאסרו של מי שריגל בעבורה. מגבלות מחמירות רבות הוטלו על פולארד עם שחרורו, בהן איסור יציאה מארצות הברית למשך חמש שנים, אזיק אלקטרוני המשדר כל העת את מיקומו ומעצר בית לילי. כמו כן מעקב מוטל על מחשביו בביתו ובמקום עבודתו, עליו לקבל אישור על כל יציאה מחוץ לאזור מגוריו בניו-יורק, ונאסר עליו ליצור כל קשר עם התקשורת. עורכי דינו של פולארד פנו עם שחרורו לבית המשפט בארצות הברית בדרישה להקל את תנאי השחרור הנוקשים, וזה הורה לבטל את איסור הגלישה באינטרנט שהושת עליו.