מחייבים נוכחות בלניות בטבילה, על פי ההלכה. הרבנים הראשיים לישראל
מחייבים נוכחות בלניות בטבילה, על פי ההלכה. הרבנים הראשיים לישראלצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שיגר השבוע לראש הממשלה חוות דעת הגורסת כי הצעת חוק המקוואות שאושרה בכנסת בקריאה טרומית אינה חוקתית.

בחוות דעתו קובע מנדלבליט כי ההצעה מנוגדת להוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובנוסף לכך היא פוגעת בזכות לשוויון. "התרת הטבילה במקוואות ציבוריים בדרך הלכתית מסוימת בלבד, באופן אשר מונע לחלוטין קיום טבילה במקוואות ציבוריים מצד אלו אשר פועלים על פי מנהג שונה - פוגעת בליבת הזכות לחופש הדת, העולה כדי פגיעה בכבוד האדם המעוגן בחוק היסוד, כמו גם בזכות לשוויון", נאמר בחוות הדעת.

"שמנדלבליט יציע פתרון"

עצם הוצאתה של חוות הדעת עוררה זעם בקרב גורמים שונים. שר הפנים אריה דרעי תהה בישיבת סיעת ש"ס מדוע בחר היועמ"ש להתערב בנושא: "הלא המקוואות הציבוריים פתוחים לכולם ואין מניעה לאיש להיכנס. אנחנו רק דורשים שהם יהיו בסמכות הרבנות הראשית". גם משפטנים אינם שבעי רצון מחוות דעתו של מנדלבליט. עו"ד שמחה רוטמן, היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה, מציין כי מבחינת ניתוח המצב המשפטי בפועל מנדלבליט ככל הנראה איננו טועה: "מניתוח פסק הדין של בג"ץ בעניין המקוואות, ככל הנראה היועץ המשפטי צודק שהחוק שעבר בקריאה טרומית בעניין זה לא יעבור את מבחני החוקתיות של בג"ץ".

עם זאת, רוטמן סבור כי כיועץ משפטי מנדלבליט היה צריך לפרסם חוות דעת שונה. לדבריו, "הבעיה בחוות הדעת של מנדלבליט היא כפולה: האחת, מרגע שדבר חקיקה הגיע לכנסת, על היועץ המשפטי לממשלה להימנע מהתערבות בהליכי החקיקה שלו, ולהותיר את הבמה לכנסת ולייעוץ המשפטי שלה, כדי למנוע פגיעה בהפרדת הרשויות. השנייה, לאחר שהרעיון שבבסיס החקיקה עבר את אישורה של ועדת השרים, על היועץ להציע פתרונות למימוש מדיניותם של נבחרי הציבור, ולא רק להצביע על המכשולים".

כדוגמה לחוות דעת אפשרית מציע רוטמן את האפשרות שהיועץ יגיד שכדי להעביר חוק שכזה יש צורך בחקיקת פסקת ההתגברות, או בהעברת תיקונים אחרים לחוק יסוד השפיטה שימנעו מבג"ץ לעסוק בתוקפו של חוק או לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

"בפסק הדין כתבו שופטי בג"ץ, שהיה עדיף שהיו מוצאים פתרון שימנע את הכרעתם בנושא. אולם משלא נמצא הפתרון הזה, על המחוקקים לדאוג שההכרעה הבאה בנושא אכן לא תימצא בידי שופטי בג"ץ, אלא בידי נבחרי הציבור", קובע רוטמן.

כפי שציין עו"ד רוטמן, מבחינה חוקית טהורה חוות הדעת איננה מחייבת את הכנסת, אשר רשאית לפעול באופן חופשי כמחוקק. אולם קיומה עשוי להקשות מאוד על המשך חקיקתה של הצעתה החוק, בוודאי במתכונתה הנוכחית.

בקואליציה רוצים שינוי נוסח

עם זאת, הקשיים הניצבים בפני המשך החקיקה אינם רק משפטיים. נזכיר כי הצעת החוק אושרה בשבוע שעבר בקריאה טרומית, לאחר איומיהם של החרדים. אולם מפלגות הבית היהודי וכולנו התנו את אישור החוק בכך שהמשך החקיקה יתבצע רק לאחר השגת הסכמות מלאות בין השותפות הקואליציוניות על נוסח החוק. יו"ר כולנו, השר משה כחלון, הודיע בתחילת השבוע כי מפלגתו תתנגד להמשך חקיקת החוק בנוסחו הנוכחי. גם בבית היהודי לא מתלהבים מהמשך החקיקה במתכונת הנוכחית, מחשש שהתוצאה הסופית תהווה פגיעה בחלק מציבור הטובלות במקוואות.

עוד התברר השבוע כי הדרך למתווה בנוגע לחוק המקוואות שיהיה מוסכם אפילו רק על סיעת הבית היהודי, עודנה ארוכה מאוד. נזכיר כי סיעת הבית היהודי התנתה את תמיכתה בחוק בחתימתם של הרבנים הראשיים על הוראות מטעמם לבלניות, אשר יאשררו בפועל את הוראות חוזר מנכ"ל בנושא זה שפורסם בקדנציה הקודמת. אולם גילויי דעת שפרסמו השבוע הרבנים הראשיים מעלים ספק רב אם מתווה שכזה יוכל לצאת לפועל. בגילוי הדעת שפרסם הרב הראשי הרב דוד לאו, הוא אמנם מבקש מהבלניות לסייע לנשים בהכנות לטבילה רק במידה שהן מבקשות, אולם מנגד שלל לחלוטין את האפשרות של טבילה ללא נוכחות בלנית.

"מן הראוי הוא שהבלנית תציע את עזרתה, וכאשר הטובלת אינה חפצה בכך אין להקשות עליה", כתב הרב לאו, אך הדגיש כי "לגבי עצם הטבילה עצמה, היות שעל פי ההלכה המקובלת וכפי שנפסק בשו"ע, כשאישה טובלת לטהרתה יש צורך שתעמוד בלנית לוודא שכל גופה נכנס למים. מי שחשה אי נעימות בכך שבלנית תהיה זו שתעמוד על גבה, יש לאפשר לה לטבול כשגופה מכוסה באותו האופן שגיורת טובלת – דהיינו או כשהיא לובשת חלוק רפוי ואטום, או כיסוי על מי המקווה כשרק ראשה מבצבץ, זאת על מנת לשמור על פרטיותה וצניעותה".

נציין כי בחודש מרחשוון השנה הוציא הרב יצחק יוסף חוות דעת דומה, הקובעת כי לא ניתן לאפשר לאישה לטבול ללא נוכחותה של בלנית. הרב יוסף אף טען בחוות דעתו כי הבלנית חייבת לסייע לטובלת גם בבדיקות שלפני הטבילה. עם זאת ציין הרב יוסף כי ניתן לאפשר לאישה לעשות את הבדיקות ולטבול בנוכחותה של חברה ולא בנוכחות הבלנית, במידה שאותה חברה שומרת בעצמה מצוות טהרת המשפחה, שבת וכשרות.

ביום שני בשעות הערב כינס ראש הממשלה נתניהו את ראשי הסיעות החרדיות, שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, לפגישה בלשכתו. בפגישה עסקו המשתתפים בעיקר בסוגיית הכותל והעתירות לבג"ץ נגד המתווה שאושר בממשלה, אולם בסיומה עסקו המשתתפים גם בנושא חוק המקוואות. הנציגים החרדים הבהירו לנתניהו כי יעמדו על חקיקת החוק. נתניהו הבהיר מנגד את הקשיים המשפטיים הכרוכים בכך, ברוח חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה. עם זאת, גורמים במערכת הפוליטית העריכו כי דווקא חוות דעתו של היועמ"ש עשויה לקרב את השגתה של פשרה בנושא. לדבריהם, דווקא קיומה של חוות הדעת, אשר איננה מאפשרת את חקיקת החוק במתכונת הרחבה שביקשו החרדים, תאפשר להם להגיע לפשרה מול סיעת כולנו על ניסוח מצמצם יותר של ההצעה.