"תיקון היסטורי, לא ניתן לשער את היקף המהפכה"

שר החינוך נפתלי בנט ומנכ''לית המשרד הציגו בוועדת החינוך את ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח במערכת החינוך.

, י"ח באדר ב תשע"ו

מימין: מרים פרץ, ארז ביטון, שר החינוך בנט והמנכ''לית מיכל כהן
מימין: מרים פרץ, ארז ביטון, שר החינוך בנט והמנכ''לית מיכל כהן
צילום: לע''מ

שר החינוך נפתלי בנט ומנכ"לית משרדו מיכל כהן הגיעו הבוקר (שני) לוועדת החינוך של הכנסת כדי להציג בפני הח"כים את ועדת ארז ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח וספרד במערכת החינוך.

בדיון השתתף גם ביטון, המשורר וחתן פרס ישראל לספרות ולשירה עברית. "הקמת הוועדה באה מתוך הכרה של משרד החינוך שלא הכל מושל, ושיש חסר גדול של יהדות המזרח בתוך תוכניות הלימודים.

''אנחנו לא מנסים להדבק לעלבון שנעשה בעבר, אנחנו רוצים ליצור ערכה ייחודית מזרחית ולא רק בהיבט הדתי שלה. נביא לשר החינוך תוכניות מפורטות בהיסטוריה ובתרבות יהדות המזרח וספרד, ואנחנו מבקשים מוועדת החינוך ללוות אותנו, אם יהיה צורך, גם בחקיקה", הוסיף.

השר נפתלי בנט התייחס לעבודת הוועדה ואמר כי הוא "מרגיש חוויה גדולה של שמחה. אני רוצה שכל תלמיד ותלמיד במדינת ישראל יהיה גאה במורשת שלו".  לדברי זהבה שמש, מרכזת הוועדה, הוועדה תגיש את המלצותיה לשר בתוך שלושה חודשים.

מנכ"לית המשרד מיכל כהן הסבירה כי מדובר בהמלצות שיועברו לשר ובהמשך יתורגמו לפרקטיקה. "לא הייתי רוצה לראות את הוועדה כוועדה שמדגישה את הקיטוב אלא כוועדה שנותנת מקום לכל התרבויות".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי אמר כי בעבר התייחסו למי שדיבר בזכות הרב תרבותיות כבכיין. "אני שמח שיש היום הכרה בעוול שנעשה. מי שלא מאמין בתחיית המתים יכול לראות מה קרה לתרבויות האלו - הבנים החיו את התרבויות שכמעט נכחדו בכור ההיתוך".

עוד התריע כי מי שיאמץ רק חלק מהסיפור ימשיך להתמודד עם ההשלכות, וכי יש הכרח שהסיפור המלא והשלם יגיע לכלל התלמידים במערכת החינוך.

העיתונאית מירב בטיטו אמרה כי "העוול הוא לא כלפי הציבור המזרחי אלא כלפי ילדי ישראל שלא יודעים מה הם לא יודעים. "ילד צריך מודלים להזדהות כדי לחלום ולהאמין שהוא שייך. הוא לא מרגיש שייך אם לא רואה מישהו שמתפלל כמו סבא שלו או מדבר כמו אבא שלו.

"התיקון הוא כ"כ היסטורי שאני לא יודעת עד כמה ניתן לשער את המהפכה שתושג פה כשילדים בבית שאן יקראו וילמדו על אנשים שדומים להם", ציינה.

עו"ד יואב ללום התייחס לחינוך במגזר החרדי וסיפר "בחינוך החרדי מכירים את הרמב"ם ושולחן ערוך. למדתי בישיבות ספרדיות לקח לי זמן למצוא את האוצר הבלום של החוכמה הספרדית. יש צורך ללמוד בחינוך העצמאי את גדולי הספרדים החרדיים מבלי לפגוע באוטונומיה החינוכית".