מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: דוברות הכנסת

חוק ההשעיה הקובע כי ניתן יהיה להשעות חבר כנסת ברוב של 90 ח"כים, אושר הערב (שני) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. 

החוק לא אושר אמנם ברוב של 61 ח"כים כפי שהמליץ היועץ המשפטי של הכנסת, אך עבר ברוב של 59 תומכים מול 52 מתנגדים וכעת יחזור לוועדת חוקה להכנתו לקריאה שנייה ושלישית. חברי "ישראל ביתנו" נעדרו מההצבעה.

"חוק ההשעיה" קובע כי הכנסת תהיה רשאית להשעות ברוב של 90 מחבריה, חבר כנסת שפעל בניגוד לעקרונות המופיעים בחוק יסוד הכנסת.

יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי הציג את הצעת החוק ואמר "במדינה דמוקרטית, כולנו יודעים, יש זכויות חשובות מאוד לכל אחד מהאזרחים, ובפרט לאלה שנבחרו אבל כל מדינה דמוקרטית בעולם או כל מדינה דמוקרטית שפויה יודעת שיש גבולות לדמוקרטיה, שאם לא כן דמוקרטיה תיהפך לאנרכיה.

''אם לא יהיו קווים אדומים, כל אחד ינצל את הדמוקרטיה כדי לפעול נגד הדמוקרטיה", הדגיש סלומינסקי.

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) פתח את הדיון, "אני, אחמד טיבי, מצהיר אמונים לדמוקרטיה וזכויות אדם, ואעשה כל שביכולתי כדי לעקור מן השורש תופעות של פשיזם, גזענות והדרה.

"אמשיך להיאבק נגד הכיבוש של העם הפלסטיני למען שלום, ואמשיך לפעול למען צדק חברתי ושוויון. אני קורא לחברות וחברי הכנסת להצטרף להצהרה זו". על דברים אלה חזר ח"כ טיבי בערבית ובאנגלית.

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) אמר כי ''לציבור הישראלי נמאס. נמאס מחברי כנסת המשתתפים במשטי טרור, נמאס מחברת כנסת שבעיצומה של חטיפת נערים שלא חטאו בדבר, מביעה הבנה ומתן לגיטימציה למעשה החטיפה והזדהות עם מבצעיו. נמאס מחברי כנסת שעומדים דום לזכר מחבלים שרצחו ישראלים בעוד דם אזרחינו זורם ברחובות.

''נמאס מחברי כנסת הקוראים להטיל מצור על מדינתם מבלי שתופעל נגדם סנקציה. אין עוד דמוקרטיה שתחת אותם איומים עימם מתמודדת מדינת ישראל – מקיימת שיח פוליטי סוער, חופשי ובועט של כל חלקי החברה, כמו בישראל, אך גם כאן החופש אינו בלתי מוגבל. אותם כללים שחלים על מועמד בבואו להיבחר לכנסת – יחולו עליו גם בעת כהונתו, זה כל מה שהצעת החוק הזו אומרת", הסביר.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) תקפה את חוק ההשעיה ואמרה כי "דווקא מפני שאני פטריוטית, ודווקא מפני שאני אוהבת את מדינת ישראל, אסור שהחוק הזה יחוקק. זהו חוק אנטי-דמוקרטי. זהו חוק שהופך את הכנסת למישהו מעל הציבור''. 

"החוק הזה שאנחנו מתבקשים להצביע עליו הוא עוד חוק בסדרת חוקי השנאה והפחד, שאותו זרע נתניהו ביום הבחירות עם הערבים שנהרו לקלפיות", אמרה ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני. ''החוק הזה הוא 'הערבים נהרו לקלפיות והצביעו' אז בואו נעיף את הח"כים שלהם מהכנסת''.

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) טען כי ''מדובר בטריבונל ובית דין שדה של פוליטיקאים וכולנו מבינים שכשיעבור החור הזה יפול דבר בדמוקרטיה הישראלית. זה חוק שאסור לו להירשם ולהיחקק בספר החוקים של מדינת ישראל ואני קורא לממשלה - תיזהרו כי אתם במו ידיכם מערערים את היסודות של הדמוקרטיה הישראלית.

"אני מזהיר אתכם שאתם הורסים את הדמוקרטיה הישראלית ועלולים להעלות אותה בשנאת חינם עיוורת בשיקולים פוליטיים צרים בטיפשות ואטימות ויום אחד אנחנו עלולים להתעורר כולנו ולא נבין לאיזה תהום הגיעה הדמוקרטיה הישראלית", הוסיף הרצוג.

השר זאב אלקין סיכם את הדיון ואמר כי ''חברי כנסת בבית הזה יצאו נגד מדינות ערב שהגדירו את חיזבאללה כארגון טרור. אם נראה לנו כל פעם שנחצה קו אדום, מסתבר שתמיד יש עוד קו אדום אחריו. מדינה חפצת חיים חייבת להגן על עצמה וזה לא דרך ציוצים ופוסטים בפייסבוק שמגנים את הח"כים הערבים.

''אתם מגנים בכאילו ומגנים עליהם בחיים האמיתיים. הסיבה לכך כי היא כי אתם במחנה הציוני ויש עתיד תלויים בקולות שלהם כי בלעדיהם אין לממשלת שמאל סיכוי להקים ממשלה", כך אלקין.