לא הפנימו. ריקלין
לא הפנימו. ריקליןצילום: Amir Levy/FLASh90

בימים הקרובים יחל הפובליציסט והיזם שמעון ריקלין לשדר בגלי צה"ל יחד עם אראל סג"ל. שידורם המשותף יתקיים אחת לכמה ימים במסגרת סבב המנחים השותפים שיצטרפו לסג"ל.

לקראת השידורים הללו שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ריקלין שמבקר בימים אלה לא מעט את שר הביטחון על התנהלותו מול גל הטרור ובאופן ממוקד בפרשת החייל היורה מחברון.

בראשית דבריו נשאל ריקלין אם העובדה שהוא ואראל סג"ל מחזיקים בעמדות אידיאולוגיות דומות לא עשויה להעיב על התכנית בהיעדר עימות וויכוח בין השניים. ריקלין משיב וקובע: "לא חייבים להתעמת", ומוסיף: "אנחנו לא סוג של המילה האחרונה. זו תכנית של אראל סג"ל ובה מותר לתקוף ולבדוק את הדברים מצד ימין. לא חייבים לעשות עימות. מעבר לכך, קורה שאנחנו רואים את הדברים בצורה שונה ומי ששמע את התכנית שלנו ב'גלי ישראל' יודע שמשעמם לא יהיה".

בהמשך הדברים נשאל ריקלין אם העובדה שישדר במסגרת צה"לית, גלי צה"ל, תחייב אותו למתן מעט את ביקורתו כלפי המערכת הצבאית ושר הביטחון, ביקורת שהוא משמיע כאמור לא מעט בימים אלה.

"ראיתי אנשים בתוך גלי צה"ל שאין להם בעיה לבקר את שר הביטחון משמאל, והגיע הזמן שאנשים יבינו שאפשר לבקר את שר הביטחון גם מימין. הביקור הזו היא עניינית ולא פוליטית או מתריסה. מה שמניע אותי הוא הניסיון להציל חיי אדם".

לדבריו אלה הוא מציג מספר דוגמאות: "המערכת הביטחונית לא הפנימה שאנחנו נמצאים מול גל טרור שהוא מלחמה זעירה בערים ובישובים שלנו, ומערכת הביטחון לא עושה שום שינוי. זכיתי להיות עם עוד מספר עיתונאים שלחצנו על הרמטכ"ל לאפשר לחיילים לצאת לחופשות עם הנשק איתם. אני שואל, האם זו צריכה להיות יוזמה שלנו או של שר הביטחון כנציג האזרחים שאמור היה לבוא לרמטכ"ל ולשאול מה אתם מחדשים ומה אתם משנים...".

דוגמא נוספת לדבריו אלה הוא מוצא בביטוי 'מנוטרל' שהשתרש אל תוך ההוויה הציבורית בישראל. "אתם שומעים את המילה 'מנוטרל'. איך צמחה המילה הזו? מתברר שגם אחרי חצי שנה של הרג ברחובות הערים שלנו הפקודה הצה"לית לחייל היא שאם בא מולו מחבל לא להרוג אותו, מה שבעיניי הוא הכי מוסרי והכי אמיתי, אלא להסיר את האיום והסרת האיום יוצרת את המילה 'מנוטרל'. הבעיה עם זה, מעבר לזה שזה לא מוסרי ולא יהודי, היא שזה יוצר הרבה שטחים אפורים, למשל מחבל פצוע עם חגורת נפץ הוא מנוטרל או לא? הוא עלול לפגע. אנחנו זוכרים את הדוגמא של השוטר שלוש ז"ל שניסה לנטרל מחבל והוא רצח אותו".

"ראש הממשלה אמר שהוא בעד הרג של מיידי אבנים. לפיד אמר שצריך להרוג כל מי שבא לתקוע בנו מברג וסכין. בנט כמובן בעד זה. למה לא משנים את החוק ואת ההגדרה מהסרת האיום להרג המחבל? אני לא מדבר על השלב שאחרי האירוע. הבעיה היא שכשאנחנו בפוליטקלי-קורקט ומדברים על נטרול אנחנו לא יודעים את ההבדל בין המצבים. שוכב שם מחבל, פתאום מגלים שהוא חי, פתאום שומעים אנשים צועקים שאולי יש לו חגורת נפץ, שומעים את הצעקות האלה. זה אומר שהמחבל כבר נוטרל? לפי הפוליטקלי-קורקט אולי כן ואולי לא לכאורה הסרת את האיום אבל לפי מידת הצדק נמנע את השטחים האפורים - מחבל שבא לרצוח צריך להרוג אותו. זו הפקודה החוקית וההגיונית. לא ראיתי את שר הביטחון יוזם דבר אחד. מה הוא יזם? מה הוא ניסה לשנות?".

ריקלין אינו מקבל את הטענה לפיה שר ביטחון מודע לנתונים ומורכבויות נוספות וקובע כי מדובר במעטפת של מילים שאינן אומרות דבר. "אנחנו יודעים מה קורה ולא מנותקים. עד היום מילואימניקים לא יוצאים הביתה עם הנשק. צלצל אליי נהג וספר לי שהוא נוסע לחברון ולא נותנים לו נשק והוא מת מפחד. הוא אמנם לא אחרי ההכשרה הגדולה ביותר אבל הוא חייל. מהרגע שיש לנו מדינה משלנו צריך לחתור לכך שיהיה הרבה יותר. אפשר וראוי להפסיק את גל הפיגועים הזה ואני לא רואה את מערכת הביטחון זזה".

אז מה בכל זאת מביא את שר הביטחון להתנהלותו, בהנחה בסיסית שאינו אדם רע או טיפש? ריקלין משיב וקובע כי אכן השר יעלון הוא אדם טוב אך "אני חושב שיעלון מחויב מאוד למערכת הביטחונית ומגבה אותה כל הזמן. הוא לא מבין את התפקיד שלו כנציג האזרחים לבוא ולומר למערכת הביטחון ולדרוש שינוי והצעות. הוא לא עושה את זה מרוע. הוא איש טוב וימני אבל הוא לא יוזם מספיק. דרוש אדם עם אופי של מי שרוצה לשנות".

"תפקידך כשר ביטחון הוא לייצג את המערכת האזרחית ששלחה אותך, לבדוק אם השגרה לא מטעה לדרוש מהמערכת לשנות ולבחון את הדברים", אומר ריקלין המנצל את ההזדמנות כדי להבהיר כי הוא תומך בהפגנות ומפגנים אך מתנגד לקולות הקוראים לפגוע כעת בצה"ל עד כדי הימנעות מגיוס.

באשר לדברי השר יעלון נגד יצירת צבא מתלהם ומתבהם, אומר ריקלין: "גם אני לא רוצה כאן פלנגות ולא רוצים לראות מצב שבו חייל ניגש לאדם בלי קשר לכלום ויורה בו. אבל הסיטואציה כאן מורכבת ועד שהיא לא מתבהרת ולא מתברר מה היה כפי שאנחנו רואים כעת שמד"א אומרים שהמחבל לא נבדק ולא נשללה האפשרות של חגורת נפץ, אנחנו לא יודעים מה היה. אנחנו נגד התבהמות אבל מכאן ועד לצאת בשצף קצף נגד החייל דקות אחרי האירוע, זה מיותר ומייצג נרטיב של 'עוולות הכיבוש', והחייל הוא שעיר פוליטי לעזאזאל בין אלו שרוצים לומר לנו שיש כאן כיבוש וכשיש כיבוש יש עוולות. זה בזוי".

כשנשאל ריקלין אם הוא רואה כאן חזרה על מתווה מוחמד א-דורה, מתווה בו ישראל מאשימה את עצמה ואת אנשיה לפני בירור העובדות ולאחר מכן כבר קשה לחזור מכך, מסכים ריקלין ואומר: "מילא כשזה קורה על ידי שונאי ישראל, אבל אתה שר הביטחון המפקד שלו. הוא החייל שלך, אבל כאן הצבא מדליף ידיעות כדי להבאיש את ריחו של החייל. זה לא יאמן. אני בעד חקירה נקייה של האירוע ואם החייל פעל לא כשורה צריך להעניש אותו, אבל מכאן ועד המסע הציבורי של גורמים שונים נגדו המרחק גדול ורב".