ניסן סלומינסקי
ניסן סלומינסקיצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חברי הכנסת ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) ויאיר לפיד (יש עתיד) הגישו היום (שלישי) הצעה לתיקון חוק סדר הדין הפלילי.

ההצעה מבקשת להגביל את משך זמן החקירה המשטרתית וטיפול התביעה בתיק החקירה עד להגשת כתב אישום.

במצב השורר כיום אדם החשוד בעבירה כלשהי עלול לספוג פגיעה בלתי מוגבלת בזמן בשמו ובמעמדו, בפרנסתו ובמקום עבודתו. מטרת החוק היא לצמצם את הפגיעה בחשוד, קל וחומר אם הוא חף מפשע.

על פי ההצעה, חקירה תוכל להתקיים בין חצי שנה לשנתיים, פרט לעברות אשר דינן 10 שנות מאסר ויותר, וחקירתן לא תוגבל. המטרה של חוק זה היא לצמצמם את הנזק אשר יכול לפגוע באזרח חף מפשע, הנקלע לסיטואציה איומה בה הוא חשוד, ובסופה של החקירה הוא יכול להימצא זכאי, אך שמו כבר הוכפש ברבים.

לדברי ח"כ סלומינסקי, "החוק החדש המוצע מבקש להגביל את משך זמן חקירה משטרתית, אשר יכולה להימשך חודשים ואף שנים. לא פעם נוכחנו לראות מקרים בהם שמו הטוב של אדם נרמס, כשבסוף התוצאות הוכיחו כי הוא חף מפשע. מטרתו של חוק זה היא להגביל את המשטרה והפרקליטות לתקופה מצומצמת, המשתנה בהתאם לעבירה, ובכך מאפשרת הגעה להחלטה במהירות המרבית, אשר תוציא את האמת לאור ותצמצם את הפגיעה באדם אשר לא עוול בכפו".

ח"כ לפיד הוסיף, "החוק להגבלת זמני חקירה שאנו מגישים נועד למנוע עינוי דין של כל הצדדים שנמצאים בתוך תהליך חקירה של המשטרה או של הפרקליטות. כיום, יכולות המשטרה והפרקליטות לנהל חקירה נגד אדם לאורך שנים ובעצם ללא הגבלה. בעקבות כך נפגעים אנשים רבים שאינם יכולים להמשיך לנהל את חייהם, שמם הטוב נהרס, היכולת לפרנס את משפחותיהם נפגעת והם מתקשים להמשיך לנהל את חייהם".