גוש קטיף
גוש קטיףצילום: נתי שוחט, פלאש 90

יאיר פרגון ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, חשף היום בפני בכירי החמ"ד בכנס שנערך באולפנת נוה דקלים, לרגל שבוע החמ"ד, את המציאות העגומה של מגורשי גוש קטיף 11 שנים אחרי.

פרגו'ן אומר לערוץ 7 כי חשוב שמערכת החינוך בישראל תתמודד עם שאלת השאלות מדוע המדינה לא קיימה את מה שהבטיחה, "זה באמת סיפור עצוב ומרתק, מדינת ישראל הצליחה מאז הקמתה לבנות מאות יישובים וכאן 11 שנים אחי הפינוי מדינת ישראל לא מצליחה להביא לשיקום אמיתי של כל המפונים כפי שהבטיחה. הבטחה צריכים לקיים ולצערי אתר הקראוילות עדיין עומד על תילו, האולפנה של נווה דקלים נבנתה רק אחרי שמונה שנים. מצד אחד יש עשייה אך מצד שני יש את אתר הקראוילות, ורק עשרה אחוז בקושי, חזרו להיות חקלאים".

לדבריו מערכת החינוך צריכה להתמודד עם המציאות העגומה, "יש אנשים רבים שמאז הגרוש לא חזרו למעגל העבודה, ויש 30- 40 אחוז שלא חזרו לעבוד והיום הם כבר בני 65. עשר שנים שהם אינם עובדים. לאחרונה נפלה לי התובנה שאנחנו כמדינה יודעים ליישב עולים חדשים שבאו מרצון לבקעה, לנגב או ליו"ש אבל המדינה לא יודעת ליישב אנשים שהיא פינתה".

פרג'ון משבח את מערכת החינוך של החמ"ד, "אחת לשנה יש את יום מורשת גוף קטיף, ותמיד אני רואה מי בתי הספר שהשתתפו, וזה מרתק לראות שרק מהחמ"ד, מעטים מבתי ספר שאינם מהחמ"ד, שבאים מתוך סקרנות או כדי לדעת מה לענות כשישאלו אותם".