השואה
השואהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

העיתון הבריטי "גרדיאן" דיווח היום (רביעי) על חשיפה של היסטוריונית גרמנייה לפיה סוכנות הידיעות האמריקנית AP, הסוכנות הגדולה בעולם, שיתפה פעולה בשנות השלושים עם המשטר הנאצי בראשו עמד אדולף היטלר.

ההיסטוריונית הרייט שארנברג טוענת במאמר שפרסמה כי לאחר עליית המפלגה הנאצית לשלטון בגרמניה, בשנת 1933, הצליחה סוכנות הידיעות להמשיך לפעול בעקבות הסכם שיתוף פעולה שחתמה עם המשטר הנאצי.

בניגוד לסוכנות AP, סוכנויות ידיעות אחרות בבעלות אמריקנית או בריטית הפסיקו לפעול בגרמניה, חלקן בשל העובדה שהעסיקו עיתונאים יהודיים. גם ה"גרדיאן" לא יכל להמשיך בפעילותו. כך הפכה ''AP'' לסוכנות היחידה שמעבירה מידע לעולם מתוך גרמניה ומטבע הדברים סייעה במודע או שלא במודע לטייח חלק מפשעי המשטר הנאצי של היטלר.

למעשה, הסוכנות חתמה על "חוק העריכה" של גרמניה הנאצית, והבטיחה כי "לא לפרסם דבר שעלול להחליש את חוזקתו של הרייך בחו"ל או בבית". בנוסף AP אפשרה למשטר הנאצי להשתמש בארכיון התמונות שלה לצורך תעמולה אנטישמית. 

דובר סוכנות AP הוסיף ואמר ל''גארדיאן'' הבריטי כי "בזמן שאנחנו ממשיכים לחקור את העניין, איי-פי דוחה כל רמיזה כי היא באופן מכוון 'שיתפה פעולה' עם המשטר הנאצי. הגדרה מדויקת יותר היא כי AP וסוכנויות זרות אחרות עמדו בפני לחצים אדירים מהמשטר הנאצי מאז עלייתו לשלטון של היטלר ב-1932 עד לגירושה של AP מגרמניה ב-1941.

''הנהלת איי-פי התנגדה ללחצים, בזמן שעבדה כדי לאסוף חדשות מדויקות, נחוצות ואובייקטיביות בתקופה חשוכה ומסוכנת", מסר הדובר.