בג"ץ. ארכיון
בג"ץ. ארכיוןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הרכב של שופטי בג"ץ בראשות נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, החליט היום (חמישי) ברוב קולות כי גיורים פרטיים יוכרו לצרכי חוק השבות.

משמעות ההחלטה התקדימית היא שהמתגיירים בגיורים אורתודוכסים יהיו זכאים לעלייה ולקבלת אזרחות. 

פסק הדין לא מעניק סמכות לגיור לרבנים רפורמיים, אלא מרחיב אותה לרבנים אורתודכסים שלא מהווים חלק מהרבנות הראשית. ''אין חוק מפורש המקנה לממשלה את הסמכות להעניק בלעדיות למערך הגיור הממלכתי״, כתבו השופטים.

הראשון לציון הרב יצחק יוסף אשר משמש כנשיא בית הדין הרבני הגדול אמר כי ''החלטת בית המשפט העליון מהיום להכיר בגיורים פרטיים במדינת ישראל היא שערורייה, לא יעלה על הדעת שתעשיית הגיורים הפיראטיים שלא מפוקחים על ידי אף גורם ממשלתי יוכרו כרשמיים''.

"מדינת ישראל מפעילה מערך גיור ממלכתי תחת משרד ראש הממשלה אשר פועל תחת סטנדרטים ראויים ומסבירי פנים שנועדו לתת מענה לכלל הציבור במדינת ישראל, הכרה שכזו מביאה הלכה למעשה לחיסול מערך הגיור הממלכתי של המדינה'', הזהיר.

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו הבהיר כי "בית המשפט העליון ושופטיו לא יקבעו מיהו יהודי אלא תורת ישראל, כך היה תמיד ונדאג בעז"ה שכך יהיה גם הלאה".

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים' שהיה בין העותרים לבג"ץ, אמר בעקבות פסק הדין כי "זהו יום בשורה למאות מתגיירים שעברו גיור אורתודוקסי וגיורם לא הוכר עד עתה.

"מאבק נוסף של שלוש שנים מגיע לסיומו המוצלח", ברך הרב פרבר. ''מאבק זה מצטרף לשורה של מאבקים מוצלחים נוספים, כמו כניסתו של חוק פתיחת איזורי הרישום בנישואין לתוקף השבוע".

ח"כ סמוטריץ'   צילום: פלאש 90

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הודיע בעקבות פסיקת בג"ץ כי עם תחילת מושב הקיץ יגיש הצעת חוק שתעקוף את ההחלטה ותקבע כי רק גיורים דרך מערך הגיור הממלכתי יאפשרו קבלת אזרחות ישראלית.

 "שוב בג"ץ מתערב בענייני מדיניות רגישים ולא מותיר למחוקק ברירה אלא לתקן את העיוות שנוצר בחקיקה. בהתבסס על הסעיף בהסכמים הקואליציוניים לפיו פגיעה בסטטוס קוו על ידי בג"ץ בחקיקה, מיד בתחילת מושב הקיץ נניח על שולחן הכנסת הצעת חוק שתקבע הכרה רק בגיורים הממלכתיים", אמר סמוטריץ'.

"על רקע שורת פסקי הדין מהתקופה האחרונה שבהם בג"ץ רואה עצמו כמחוקק וקובע מדיניות מזיקה אין מנוס מלהסדיר את סמכויותיו בחקיקה ולהחזיר את המשילות לנבחרי הציבור בכנסת ובממשלה", הסביר.