הרב חיים דרוקמן בלשכתו
הרב חיים דרוקמן בלשכתויוני קמפינסקי

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס ראש ישיבות בני עקיבא, הרב חיים דרוקמן, מי שהיה בעבר ראש מערך הגיור הלאומי ובמשך עשרות שנים עוסק בתחום הגיור, בשאלת היחס להכרעת בג"ץ המורה לאשר גיורים שבוצעו ויבוצעו בבתי הדין האלטרנטיביים.

עם זאת, בראשית הדברים התבקש הרב דרוקמן להתייחס להחלטה להעניק את פרס ישראל על מפעל חיים לרב אלי סדן, מייסד המכינות הקדם צבאיות. לדבריו מדובר בהחלטה במקומה שהוא בהחלט מברך עליה ואף סבור כי הרב סדן הוא שהעניק פרס למדינת ישראל בהקימו את מפעל המכינות.

"מפעל המכינות הקדם צבאיות הוא פרס גדול לעם ישראל ולמדינת ישראל. אני חוזר ומברך אותו בכל לב על כך ומברך את מדינת ישראל שיודעת להכיר ולהוקיר את האנשים שתרמו במפעלים חשובים".

כשנשאל הרב דרוקמן אודות החשש שליווה את ימיה הראשונים של מכינת 'בני דוד', חשש מתחרות שתנגוס בכוחו של מפעל ישיבות ההסדר, אומר הרב דרוקמן: "מראשיתו של מפעל המכינות תמכתי בו. הרב אלי סדן היה אצלי עם הרעיון הזה ותמכתי בו. יכול להיות שפלוני או אלמוני היה מגיע להסדר אם לא הייתה מכינה, אבל צריך להסתכל בהסתכלות גדולה ורחבה של עם ישראל וצרכיו.

"בוודאי שיש צורך בישיבות הסדר שמגדלות תלמידי חכמים בכל הדרגות, ולא פחות מזה יש לדאוג לנוער הרחב ולהקים עבורו מסגרות שמצד אחד יש בהן הכנה תורנית ערכית רוחנית לצבא ובסופו של דבר שירות משמעותי בצבא".

באשר להכרעת בג"ץ אודות בתי הדין לגיור קובע הרב דרוקמן נחרצות כי "ההחלטה הזו היא הרס הגיור האמיתי במדינת ישראל. אני לא אומר שבג"ץ התכוון לכך אבל עובדתית זה ממש הרס".

"מי קובע מיהו בית דין ראוי ומי לא? כל אחד לוקח את השם?", שואל הרב דרוקמן וקובע כי בהפרטת גופים מעין אלו טמונה סכנה גדולה, בין השאר גם סכנת שחיתות, "סכנות של גיור בכסף", כלשונו. "כשהגיור ממלכתי הוא נקי. המדינה עוסקת בזה ונציגיה מקבלים את משכורתיהם מהמדינה. כשהגיור יהיה פרטי מי יקבע את הגבולות? כבר היו דברים מעולם", הוא אומר בהתייחסו למקרים מהערב הרחוק ולמקרים המתרחשים בחו"ל.

בג"ץ.   צילום: פלאש 90

הרב דרוקמן חושש ממה שהוא מגדיר בתי חרושת לגיור שיקומו ואולי אפילו יחליטו לגייר עובדים זרים.

כשנשאל אם לבג"ץ הייתה לטעמו ברירה, לנוכח אזלת היד של הפוליטיקאים, שב הרב דרוקמן ואומר: "אמרתי מראש שאני לא חושב שבג"ץ התכוון לכך. אני לא מאשים את בג"ץ, שאולי מבחינה משפטית היה צריך להכריע כך. הרשויות צריכות לחוקק ולשם כך יש רשות מחוקקת וממשלה. אני יכול להגיד שבוודאי זה פתח לשחיתות וגם לגיור רפורמי במדינת ישראל".

"בית הדין של הרב קרליץ הוא בית דין טוב, אבל העובדה שבית הדין הזה היה צריך אישור של בית הדין הממלכתי משדר שהעניין מפוקח ואינו הפקר", אומר הרב דרוקמן ומשווה את הדברים למתרחש בענף הכשרויות והחשש שם לשחיתויות.

לטעמו של הרב עם ראשית מושב הקיץ על חברי הכנסת למצוא מענה ופתרון דרך החוק, ולהערכתו יחברו למהלך שכזה לא רק נציגי הסיעות הדתיות והחרדיות אלא "כל מי שאכפת לו, גם אנשים שאינם נקראים אנשים דתיים".