דרישה לפיטורין
דרישה לפיטוריןצילום: Isaac Harari/FLASH90

ח"כ שלי יחימוביץ' קראה בצהריים (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את שרת המשפטים איילת שקד בעקבות הביקורת שמתחה בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין באילת על בית המשפט העליון.

"השתלחותה של שקד בעליון היא אלימה ומסוכנת", טענה יחימוביץ'. "שקד מנסה לחסל את עצמאותה של מערכת המשפט, להפחיד את השופטים ולאיים עליהם. זוהי התנהלות אומללה של מי שאמורה לחזק את בית המשפט העליון בישראל, שהוא מהטובים בעולם".

לדבריה, "במקום לברך על היותו של העליון עצמאי ונטול פניות, היא מנסה בכל כחה להחליש את מעמדו. למרבה השמחה, הציבור בישראל נותן אמון בבית המשפט העליון ומעניק לו, בכל פעם שהדבר נבדק, ציונים גבוהים מאוד, למרות ההשתלחויות נגדו. לא כך הדבר באשר למערכת הפוליטית שמעמדה הולך ומדרדר, במידה רבה בשל התנהגות חסרת אחריות של שרים בממשלה".

"עצמאות מערכת המשפט היא כלל יסוד בדמוקרטיה, ואם הפגיעה במערכת תמשך, נתניהו כבר לא יוכל להתפאר בכך שישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון", הוסיפה יחימוביץ'.

הרצוג נגד שרת המשפטים

יו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, תקף בנאומו בכנס הלשכה את שקד במילים חריפות, ולאחר מכן הוסיף בטוויטר, "הדי-9 של מוטי יוגב זה כלום לעומת הארטילריה של שקד על ביהמ"ש העליון. נאום התוכחה שלה נגד בג"צ הוא חרפה וחציית גבול. זה לירות ולשבור ולהרוס את הבית של כולנו".

שקד הגיבה לקריאות להדחתה ואמרה, "צר לי שמי שמדבררת מעל כל במה את הצורך בחופש הביטוי נוטה להגבילו כשזה מגיע לדברים שאינם מוסכמים עליה ואינם נעימים לאוזניה". 

לדבריה, "אמרתי בפתח דבריי כי בעיניי גם המחלוקת העמוקה ביותר עשויה להוות כלי חשוב בקידום השיח הציבורי ובאתגור המחשבה הכללית. המשכתי בדוגמה החשובה והרלוונטית של פסיקת היציבות במתווה הגז על ידי בג"ץ משום שבעיניי הפסיקה שגויה. כשם שמכבדים את הפסיקה ניתן גם לבקרה".

"ח"כ יחימוביץ חוצה את הגבול; קריאה לפיטוריו של שר בישראל לאור כך שהוא עושה את תפקידו נאמנה, לאור כך שהוא מביע בקול רם את הערכים שלשמם נבחר היא אבסורד. היא היא ההתנהגות המשתלחת והמסוכנת שיש להיזהר ממנה. היא היא הניסיון האמתי לחיסולים פוליטיים ריקים מתוכן, ניסיון להלך אימים על נבחר ציבור בשל דעותיו", הוסיפה שקד.