הרב רצון ערוסי
הרב רצון ערוסיצילום: יח"צ



הרב ד"ר רצון ערוסי, רבה של קריית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, מתייחס להפרדה בין נשים ערביות ליהודיות במחלקות יולדות בבתי החולים, וקורא לעיתונאים לגלות אחריות ולהפסיק להוציא שם רע, על היהודים במדינת ישראל.

"יש הבדל בין שיח ציבורי שמתקיים בצורה נבונה וערכית לבין שיח ציבורי מתלהם, פופוליסטי מגמתי ושטחי בתקשורת שנועד לצרכי רייטינג. אין כאן גזענות ואסור להשתמש בגזענות כדבר של מה בכך ולשלוף את זה כל הזמן לצרכי רייטינג בתקשורת. 

אני מכיר חלק מאלה שמדברים על גזענות, שהם בעצמם לא מוכנים לשבת עם יהודי אתיופיה היקרים לנו מפז בגלל צבע עורם, והם מדברים היום על גזענות. הם יוצרים שסע בעם, איך אנחנו נראים בעולם, הם מכפישים אותנו, ולכן אני מקווה שהם ילמדו להגביל את עצמם, שימצאו קוד אתי ממה לעשות אייטם, סוף מעשה במחשבה תחילה. אני לא אומר שאין אלמנטים חשוכים, אבל בכל אומה יש מיעוט שלא מלמד על הכלל".

לדבריו עמדת ההלכה בסוגיה זו, ברורה וחדה, "על פי ההלכה וזו איננה עמדתי האישית, גם אם גויים חיים איתנו בשלום ואין שום מצב של מלחמה, עלינו תמיד לשמור על יחס מכובד ביננו לבינם, אבל למנוע קרוב יתר כדי לשמור על זהותנו הלאומית .

כל העולם יודע שעם ישראל מיוחד בהתנהלותו, המבדיל בין ישראל לעמים, זה לא הבדל גזעני, כולנו עם אותו דם כולנו בצלם אלוקים, אבל אצלנו מדובר בדרך חיים. רק אצלנו כתוב כי תראה חמור שונאך, עזוב תעזוב עמו, אתה רואה רכב תקוע תעזור לו. השב את האבדה, אל תיקום ואל תיטור.

כבד את אביך ואת אמך, זה חינוך לערכים יהודי, יש כאן משהו ערכי ואידיאולוגי ולא משהו גזעני. המרחק מהגויים זה לא מתוך גזענות, אלא מתוך שמירת זהותנו הלאומית. אנחנו יודעים לחיות עם הגויים תוך שמירה על זהותנו. דון יצחק אברבנאל שמר על מרחק למרות מעמדו אז במלכות, שלמה המלך שרבים שיחרו לפתחו שמר על הזהות הלאומית ואפילו יוסף הצדיק כולם ידעו במצרים שבני ישראל לא יאכלו עם המצרים,  יש כאן מרחק לא גזענות".

הרב ערוסי סבור שגם מבחינה פרגמאטית אישה ערבית שלא רוצה להיות בחדר עם אשה יהודיה, זו לא גזענות. "כשנבחן את הדברים ללא התלהמות, נראה שיש הבדלים מנטלים ותרבותיים ולעיתים אנשים פוחדים גם בגלל העוינות בין שני הצדדים. הרי יש באותה מידה, גם הבדלים עצומים בין יהדות המזרח ואשכנז, קיימים אלמנטים ביהדות אשכנז שאנשים חיים בתוך עולמם ויחס השכנות מצומצמים ולעיתים בקושי אמירת שלום, לעומת יהדות המזרח שאוהבת להכנס זה לביתו של זה, אמנם זו הכללה ויש מקרים פרטיים שלא מלמדים על הכלל אבל זו המנטאליות.

אני מכיר יהודים אשכנזים שלא רוצים לגור ליד ספרדים בגלל הבדלי המנטליות שזה מצמצם את הפרטיות והפוך שספרדים לא רוצים לגור ליד אשכנזים בגלל יחסי השכנות הקרירים יותר, זה לא גזעני זה הבדל מנטלי. תשמרו את השימוש בגזענות רק למקרים אמיתיים של גזענות".