נמל התעופה בבריסל מיד לאחר הפיגוע
נמל התעופה בבריסל מיד לאחר הפיגועצילום: רויטרס

איחוד הצלה נמצא מזה שבועיים בליבה של תיאוריית קונספירציה אנטישמית.

עשרות אתרים ובלוגים אנטי-ישראליים מאשימים את איחוד הצלה באחריות לפיגועים בבריסל ופריז.

ברשתות החברתיות הופצו שקרים לפיהם איחוד הצלה מסונף למוסד ואנשיו נמצאו בזירות הפיגועים לפני כשבועיים בנמל התעופה בבריסל ובפיגועי הטרור בפריס בנובמבר 2015.

לטענת משמיצי הארגון אנשי איחוד הצלה היו הראשונים לספק וידאו של נוסעים אשר נתקעו בנמל התעופה בבריסל וכי לארגון יש קשר ישיר למוסד.

באחד האתרים בו הופצה העלילה נכתב, "איחוד הצלה היה גם הארגון שפרסם את התמונה הראשונה מזירת הטבח באולם הקונצרטים בטקלאן בפריס שאירע בנובמבר האחרון. כך שבפעם השנייה הקבוצה הזאת נמצאת במקום הנכון ובזמן הנכון כאשר אירופה נפגעת על ידי טרור ג'יהדיסטי (או אולי יהודיסטי). האם זה מקרי?".

העילה המיידית לרקימתה של הקונספירציה היא הופעתו בתקשורת של ישראל ירט, חובש מתנדב באיחוד הצלה שהיה בשדה התעופה בבריסל בעת הפיגוע במקום. ירט צילם את עצמו בשדה התעופה מספר כיצד הנוסעים נמצאים באולם צדדי ללא שתיה ואוכל מספר שעות. כמו כן, לאחר שמספר נוסעים התעלפו הוא מיהר לסייע להם.

התמונות הגיעו לתקשורת הישראלית והעולמית. ארגונים אנטישמיים ואנטי-ישראלים ראו את התמונות ורקמו סביבן את תיאורית הקונספירציה.

בנוסף, ייתכן שהקשר של איחוד הצלה עם ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן ז"ל, הוא חלק מהסיבות לתיאוריה. דגן שימש חבר בוועד המנהל העולמי של הארגון וסייע להתפתחותו בארץ ובעולם.

מוטי אלמליח, מנהל אגף דוברות והסברה, התייחס למתקפה האנטישמית ברשת ואמר "מתנדבי 'איחוד הצלה' ממהרים לסייע לכל מי שזקוק לעזרה בכל מקום בו הם נמצאים. הטענות כי לארגוננו יש קשר לאירועים הרצחניים שביצעו מחבלי דאע"ש, הן פרי מוחם הקודח של שונאי ישראל שמטרתם ליצור דה-לגיטימציה ל'איחוד הצלה' שמטרתו הצלת חיים ללא הבדל דת וגזע".

ישראל ירט, חובש איחוד הצלה, שמצא את עצמו בלב הסערה אמר "הופתעתי מאוד לשמוע שאנחנו סוכני מוסד. הייתי בנסיעה פרטית מניו יורק לישראל עם עצירת ביניים בבריסל. כמתנדב שרגיל לעזור לאנשים ניסיתי לעזור ככל יכולתי. שום דבר לא מעבר".