הפסיקו להשמיץ, תנו למחנכים לעבוד

הרב יונה גודמן מתייחס בפינתו בערוץ 7 לאוסף ארוך של כתבות המבקרות את החינוך הדתי, "עלינו להקשיב לתוכן, אך לדחות את ההכללות".

רפאל לוי , כ"ח באדר ב תשע"ו

הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמן
מכללת אורות ישראל

בפינתו השבועית בערוץ 7 מספר הרב יונה גודמן על מאמרים שפורסמו בשבועות האחרונים, העוסקים – כל אחד מזווית אחרת – בשדה החינוך ובעולם הרוחני של תלמידיו.

בין השאר הוא מונה מאמר שטען שאנשי החינוך אינם מספקים חוויות רוחניות מספקות; מאמר אחר שעסק בגלישה של נוער דתי לאתרים לא-צנועים; מאמר שלישי שעסק בהעדר מספיק לומדי תורה ועוד.

לדבריו, כל ניתוח של שדה החינוך; כל הצעה לדיון על ממד מסוים בפועלם של אנשי חינוך ואף כל ביקורת – מבורכים וראויים להקשבה ולהתמודדות.

יחד עם זאת, לדעתו, "חלק גדול מהמאמרים מעלים אמנם נקודות חשובות לבחינה ולהתייחסות, אך משום מה מניחים ש'כל המורים עיוורים לנושא', ש'המחנכים מעדיפים להתעלם מהנושא', שכל ראשי המוסדות 'אינם מבינים' ואף 'חוששים להתמודד' – ורק הכותב הוא שיכול, במאמרו הנוכחי, לגלות להם את האור ולהראות להם את הדרך לפתרון בעיות הדור".

לדברי הרב גודמן, "עלינו להשכיל להקשיב לתוכן הנושא שהכותבים מעלים, אך לדחות בשתי ידיים את ההכללות הגורפות הנאמרות כלפי ראשי הישיבות והאולפנות, הר"מים והמחנכות ומנהלי בתי הספר באשר הם".

הרב מציין כי הוא חש בנוח להתייחס לנושא דווקא משום שאינו משמש כעת כראש מוסד או מחנך כיתה, "אני מבקש למחות על ההכללות הגורפות. אנשי החינוך שאני פוגש, בחדרי מורים ובימי עיון, עסוקים תדיר בניתוחי עומק של המצב, בחשיבה חינוכית איכותית כיצד לאזן בין צרכים שונים, כיצד להוסיף אור ולא רק להילחם בחושך, כיצד לחנך לתורה גדולה תוך התחשבות במקומו העכשווי של הנער, ועוד".

"ראוי לכותבים להמשיך לכתוב; להמשיך להתסיס את המחשבה; להמשיך להציע כיווני התחדשות אפשריים, אך מבלי לחלק את העולם לצבעי שחור ולבן, ומבלי להכליל ולקבוע כי כל שדה החינוך אינו מבין את שהכותב כעת מלמדם.

הרב גודמן מציע לכל אחד מאִתנו לא רק לבחון את יחסינו לכותבים מלומדים אלו או אחרים, אלא בעיקר לבחון את עצמנו. "ראשית, מותר גם לומר 'שכויח' למחנכים שעמלים לילות כימים למען חינוך ילדינו. אנו מצפים מהם (בצדק) להרבות בשבחים לילדינו, ולעתים קרובות מדי מתקמצנים בהכרת הטוב ובדברי חיזוק על עמלם".

"כולנו צריכים להיזהר מהכללות גורפות, הקובעות שרק אנו רואים את האור ושכל השאר טועים. לאו דווקא ביחס לשדה החינוך. יש מי שעלול לקבוע, בהכללה שטחית, כי 'כל הפוליטיקאים בימינו הם...' או 'הציבור החרדי ידוע כמי...' וכן כמובן 'הרבנים בימינו אינם..., שלא לדבר על 'הרבנים מהזרם ה... לוקים ב...'.''

הרב גודמן מסכם, "ראוי לכולנו לאמץ שפה צנועה יותר, המבטאת מבט מורכב יותר, ואף לעמול כדי להנחילה לילדינו – כדי שיחדיו, נוסיף כולנו אור ותיקון היכן שנדרשים, מתוך ענווה וכבוד".