הנשיא ריבלין
הנשיא ריבליןצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים הבוקר (שלישי) בוועידת הנגב השביעית אשר התקיימה בירוחם בהשתתפות שרים, ראשי רשויות ובכירים במשק במגזר הציבורי והשלישי.

"לכולנו מטרה משותפת אחת- העצמה של תהליכי פיתוח הנגב דרך חיזוק צירי שיתוף הפעולה ופיתוח ההון האנושי", פתח הנשיא את דבריו והתייחס לפיתוח הפיזי המתחולל בדרום ונראה בבירור בדמות פיתוח קווי הרכבת, כבישים חדשים והרחבות של אלו הקיימים, עיר הבה"דים ועוד.

ריבלין הדגיש את כוחה ויכולתה של ההנהגה המקומית בנגב ואמר כי היא "הנהגה איכותית באמת, ייחודית בעשייה שלה, ששמחתי לפגוש במסגרת היוזמה הברוכה של 'מועצת הנגב'. הסכם חלוקת הקרקעות, כמו גם ייסודה של 'מועצת הנגב', מבטאים את ההבנה כי שכנות טובה היא לא משחק סכום אפס.

"אני מאמין כי אותה הרוח המשתפת והמשקיעה בזולת, יכולה וצריכה להנחות את גישתנו להסדרה בהסכמה של מעמד האוכלוסייה הבדואית בדרום ובמיוחד בכפרים הלא מוכרים. מתוך ההבנה שללא הסדרה של הסוגיה המורכבת הזו, יתקשה הדרום, לצעוד קדימה".

"ללא השקעה באדם, תרד לטמיון ההשקעה בתשתיות", המשיך הנשיא ואמר "פיתוח ההון האנושי הוא האתגר העומד לפנינו כאשר אנו מביטים קדימה לעתיד הנגב". הנשיא ציין כי בזמן ששיעורי האבטלה בכלל המדינה ירדו השנה ועומדים על 5.3%, אחוז האבטלה בערי הדרום מגיע לעשרה ואף במספר יישובים על 30 אחוזים''.

ריבלין הדגיש כי המצב הזה הוא בלתי נסבל. "מלבד המצוקה האנושית העצומה שמסתתרת מאחורי המספרים הללו, מצב זה מנציח את הדרום כפריפריה נחשלת ומאיים לשים לאל את ההשקעה העצומה בתשתיות פיזיות. אך הבעיה לא רק נוגעת לשיעורי התעסוקה.

''הדרום סובל מאיכות המשרות, ומהמשכורות המשולמות לתושבים. צמצום הפערים בין הנגב לשאר חלקי מדינת ישראל תלוי אם כן לא רק בהגדלת שיעורי התעסוקה, אלא בפיתוח תעסוקה איכותית. לפנינו ניצב אתגר, אך לא אתגר בלתי אפשרי. הצלחה של הדרום בפיתוח ההון האנושי החבוי בו תהיה הצלחה למדינת ישראל כולה".

הנשיא הוסיף, "אני רואה חשיבות עצומה בחבירה של מכלול הגורמים היושבים כאן היום - נציגי ממשלה, חברי הארגונים החברתיים, הנהגת הרשויות ומובילי הסקטור העסקי- לפרויקט בנייתו של הון אנושי דרומי לישראל. על כולנו יחד להירתם במעשים, לא רק במילים, למפעל טיפוחה של הנהגה מקומית כל הרמות: הנהגה פוליטית, הנהגה יזמית, הנהגה חינוכית וחברתית".

ריבלין סיים את דבריו באומרו "מקובלנו מן המסורת כי רק במדבר יכולה להינתן התורה. השקעה עכשיו בקידום ההון האנושי הדרומי, תאפשר למדינת ישראל לפתח כלים להתמודדות עם שינויים גלובליים עמוקים ורחבים. אם נפעל נכון יעצים הדרום את ישראל כולה, ומירוחם תצא תורה. מי ייתן ומוועידה זו ייוולדו עוד ועוד פרויקטים נוספים. עלו והצליחו בעשייתכם".