הסודות של סבתא
הסודות של סבתאצילום: גוונים

סבתא ונכד/ה יושבים יחד סביב אחד מכלי הבית הישנים בביתה של הסבתא. לפתע, היא פותחת את סגור ליבה. מה שלא עשתה עם ילדיה היא, היא מסוגלת לעשות עכשיו עם הנכדים והנכדות.

ספר ילדים חדש, "הסודות של סבתא"  פותח צוהר ליחסים בין-דוריים מיוחדים, בין ילד לבין סבתו ניצולת השואה.

הקשר הזה הוא ליבו של הספר, אשר פותח לילדים צוהר למושג שואה, בדרך המאפשרת להם להבין את הנושא בכלים שיש בידיהם.

הסיפור מסופר בגוף ראשון על ידי הילד, שמשתף את הקוראים בתגליותיו, ביחסיו עם סבתו, ובשאלות המתעוררות מעברה של הסבתא בימי מלחמת העולם השנייה.

הנכד חש כי לסבתו סודות מעברה. הצצה שלו באחת המגירות חושפת פריטים שאינם מוכרים לנכד, כמו פיטריית עץ עליה נהגו לתקן גרביים, בתקופות בהן היה מחסור ונהגו לתקן פרטי לבוש ולא להחליפם בחדש, הוא נתקל בתרמילי אקדח, במשקפיים של הסבא, שאינו בין החיים יותר, ותצלומים מוזרים בשחור לבן, של דמויות לבושות בביגוד מתקופה שאינה מוכרת לילד.  זאת ועוד. על פני הגברים זקנים ושפמים שאינם מקובלים כיום.

הסבתא חולקת עם נכדה זיכרונות אחדים מימי ילדותה ומהקורות אותה במלחמה, ואת דבריה היא חותמת בהסבר לנחיצותה של מדינת ישראל, כשמסקנה זו זוכה לביטוי ציוני- "ארץ ישראל - הבית האמיתי".

מחברת הספר, ד"ר עיינה פרידמן, היא אמנית רב-תחומית ואוצרת תערוכות אמנות, מציירת וכותבת מגיל 8. כבת למשפחה של ניצולי שואה, היא רואה חשיבות רבה בהקניית ידע והסברים בנושא זה גם לבני הגיל הצעיר. במקביל לעבודתה כאמנית וכאוצרת תערוכות אמנות, כותבת המחברת ספרי ילדים העוסקים במצבים מורכבים בחייהם של ילדים בארץ ובפרקים מתולדות העם היהודי. הספר "הסודות של סבתא" הוא ספר הילדים השמיני שכתבה.

איורי הספר נעשו בידי הילה דאבי. על ההשראה לכתיבת ספרה החדש מספרת לנו ד"ר עיינה פרידמן, "הרקע שלי כבת למשפחת ניצולי שואה, הטביע עלי חותם, הן בכתיבת הספרים, והן ביצירות האמנות אותן יצרתי העוסקות בנושא השואה, והחיים שלאחר השואה. אמי עליה השלום, היתה ניצולת שואה, אחותה-דודתי, היתה רופאה במחנה הריכוז ברגן-בלזן, ניצלה, ואף כתבה מספר ספרים בנושא. ניתן לאמר כי הושפעתי ממנה בתחום האמנויות בהן אני עוסקת. אני רואה שליחות במסרים אותם אני מעבירה בספרים לילדים".