ברכת כוהנות? מנהג חדש לעורר מדון

העיתונאי הבכיר יעקב אחימאיר בביקורת חריפה על נשות הכותל והמנהג שהמציאו – ברכת כוהנות. "אולי לחוג את יום כיפור בארוחת צהרים?".

שמעון כהן , י"ז בניסן תשע"ו

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו מבקר העיתונאי הבכיר יעקב אחימאיר בחריפות את כוונת נשות הכותל לקיים "ברכת כוהנות" וקובע כי מדובר במנהג שאין לו תקדים וכל מגמתו היא לעורר ריב ומדנים.

אחימאיר כתב, "תוך הסתכנות כי אחשב 'שונא נשים' חלילה, איני מבין את נשות הכותל המבקשות להחדיר מנהג חדש, בלתי נודע: ברכת כוהנות. למה ללבות ריב ולעורר מדנים?". בראיון ליומן ערוץ 7 מנמק אחימאיר את עמדתו.

כשנשאל בפתח הדברים את השאלה הצינית אם כך מותר לדבר בתקשורת הישראלית, מבהיר אחימאיר כי בדבריו לא ביקש לייצג את התקשורת אלא לכל היותר את עמדתו שלו, וכשנשאל בנימה רצינית יותר אם לא נכון להתייחס לברכת הכוהנות ככל מנהג אחר שגם לו היה רגע אחד שבו החל, ובמקרה ברכת הכוהנות החלה בשנה זו, הוא משיב ואומר כי אם כך הרי שגם לו יש כמה וכמה הצעות למנהגים חדשים...

"יש לי עוד הצעות למנהגים חדשים - אולי לחוג את יום הכיפורים בארוחת צהרים, אולי תפילות בבית כנסת יהודי יכולות להיערך גם בגילוי ראש. איפה כתוב שצריך לחבוש כובע או כיסוי ראש? יש לי עוד המון הצעות כאלה... בואו נתחיל עם ארוחת הצהרים ביום כיפור... אז מה אם אני מעורר מדון ומסכסך בתוך עם ישראל?", אומר אחימאיר.

בהמשך הדברים מחדד אחימאיר ומציין כי הוא עצמו אינו שומר מצוות כידוע ואף חש חוסר נוחות עם חלק ממנהגי היהדות, ובכל זאת הוא מבין את הצורך שלא להפריז בהמצאת מנהגים חדשים. על עצמו הוא מספר: "אני מצדד, בניגוד ליהדות האורתודוקסית, שנשים וגברים ישבו יחד בבית הכנסת זה לצד זה.

"אני שומע הרבה תלונות, ונכחתי בכך בגופי כאשר הייתה תפילת בר מצווה של נכד שלי ליד הכותל, הוא עלה לתורה בפעם הראשונה ואשתי הייתה מעבר לגדר. זה לא מקובל עליי. אבל באיזה מקום צריך לשים גבול ולא להרוס מנהגים נושנים עד לכדי הקצנה, ובייחוד כשעושים זאת בעצם ימי המתיחות ליד הר הבית, ליד הכותל המערבי, כשכל המשטרה מגויסת ומזהירים שלא לעלות להר הבית ולא למלמל תפילה, אז למה לעשות זאת רק עכשיו? למשטרה אין מספיק עבודה?".

"אני לא בקי בהלכה, אני לא רב ולא פוסק, אבל מעולם לא שמעתי על ברכת כוהנות...", מוסיף אחימאיר ומביע את עמדתו המצדדת בהקצאת רחבת תפילה לנשים ליד הכותל המערבי, כפי שהוא מצדד בכך שבבית כנסת תוכל הסבתא לצפות בנכדה העולה לתורה ללא מחיצות, אך עם זאת אינו מקבל את ברכת הכוהנות שהוא "מנהג שאינו חיוני", כלשונו.

"נשים יכולות להתעטף בטלית ואפילו להניח תפילין, אבל כאשר ישנה תקופת מתיחות סביב הר הבית למה להעלות את זה דווקא עכשיו? גם ביהדות הרפורמית המנהג הזה לא קיים. אנחנו יכולים להרוס כך את כל מנהגי הדת היהודית", מתריע אחימאיר ומדגיש כי את הדברים הוא אומר "כאדם חילוני שבכל שבת נוהג ועובד, אבל אני מכבד את המסורת היהודית".

בעקבות הדברים הללו נשאל אחימאיר אם יתכן וההחלטה להמציא את המנהג החדש של ברכת הכוהנות נועד להתריס במכוון נגד היהדות האורתודוקסית בגלל הקשחת עמדותיה כפי שהן באות לידי ביטוי על ידי רב הכותל והיועץ המשפטי לממשלה.

אחימאיר משיב ואומר כי אינו בוחן כליות ולב, כלשונו. הוא מזכיר בהקשר זה את התצלום המפורסם והישן של הכותל המערבי טרם מלחמת ששת הימים ובו נראות נשים יהודיות שומרות מצוות מתפללות לצד גברים באין מפריע. "אצלי בבית ולא רק בבית שלי ישנו צילום של נשים וגברים מתפללים ליד הכותל המערבי. האם הם כופרים וכופרות? האם הן מחללות את הקדושה?

''הפכו את הכותל לצורה של משטר שכופה ואינו נעים. כל אותן מחיצות... מדוע שהכותל לא יהיה פתוח לכל מי שרוצה להתפלל לא מתוך משטר נוקשה אורתודוקסי ואני אומר זאת כאדם ולא כמפגין נגד היהדות".

"אני מכבד מסגדים וכנסיות. במסגד אתה חולץ נעליים ובכנסייה אתה הולך בגילוי ראש, ואני לא מבקש להמציא שם כל מיני מנהגים חדשים. בייחוד בימים של מתיחות בין יהודים ליהודים ובין יהודים לפלשתינים, למה לתקוע אצבעות בעיניים? למה לעשות את זה.

''אומר שוב שאני בעד תפילה מעורבת בבית הכנסת ואם הנכד שלי עלה לתורה ואשתי לא הייתה יכולה להגיע אליו כי היא עמדה מאחורי הגדר אני אומר באופן אנושי שהדבר לא מקובל עליי. זה לא נעים, אבל לא צריך להגיע לכל מיני הקצנות".

שב אחימאיר ואומר כי את אמירתו הוא מפנה גם לנשות הכותל וקורא גם להן "להקהות את הקטבים. הוקצתה להן רחבה ואני מסכים עם זה. ישנם זרמים ביהדות. הרי היהדות האורתודוקסית אינה מקבלת את מרבית הזרמים ביהדות צפון אמריקה שהזרם הרפורמי הוא הזרם הגדול שם ובעיניי הם נחשבים ליהודים".

ובאשר למאזן בין פגיעה בציבור החרדי והדתי לעומת הפגיעה לכאורה בגופים כדוגמת נשות הכותל, אומר אחימאיר: "אני מסכים לכך שרחובות מסוימים בירושלים יהיו סגורים לתנועה בשבת. צריך להתחשב בציבור החרדי, אבל יחד עם זאת הציבור החרדי, גם בנוגע להסדרים בכותל, צריך להתחשב בי ולהתחשב גם בנשים שבציבור שלי".