הרב שנתפס כמתחזה בפולין
הרב שנתפס כמתחזה בפוליןצילום מסך: TVN24

קריסטוף קזמירצ'ק, העיתונאי הפולני שחשף כי אדם שניהל מטבח בשירות קהילת פוזנן והוצג כרב הוא למעשה גוי ומתחזה - טוען כי ראש הקהילה מאיים עליו ועל העיתון שלו ודורש כי יפסיק לכתוב על הפרשה.

העיתון 'גלוס וילקופולסקי' דיווח כי אלישע קובוס, ראש הקהילה היהודיית בפוזנן וסגן נשיא איחוד הקהילות היהודיות בפולין, איים על העיתון בעקבות הדיווח שפורסם בשבוע שעבר - בו חשף קזמירצ'ק כי יעקב בן ניסטל, שטען שהוא רב מחיפה - הוא למעשה טבח פולני בשם יאצ'ק נישצ'וטה, מהעיר צ'חנוב.

סוכנות הידיעות JTA מדווחת כי קובוס ניסה בימים האחרונים להפחיד את קזמירצ'ק ודרש כי יפסיק לכתוב על מקרהו של ניסטל.

כזכור, העיתון חשף שניסטל, שבמשך שנים ניהל בפוזנן מטבח כשר עבור תיירים מישראל ואורחים של הקהילה היהודית - אינו יהודי, לא יודע עברית וכלל לא מכיר את מנהגי היהדות.

"הוא הגיש אוכל לאורחינו, אז מה? לכל אחד יש זכות כזו", הגיב קובוס. "הוא עשה הכל, מלבשל ועד להוציא את הזבל". ניסטל נעלם מהקהילה ומחק את דף הפייסבוק שלו, לפי הדיווחים.

קזמירצ'ק אמר שלא נתקל בתגובות שליליות אחרות מיהודים. "יהודים אמיתיים ואנשים המתעניינים ביהדות אומרים שזה טוב מאוד שחשפתי את ההונאה", אמר ל-JTA.

קזמירצ'ק הוסיף כי לפי דעתו, קובוס ידע במשך זמן רב שניסטל לא באמת הגיע מחיפה - ולו רק משום שניסטל קרא את התפילות מסידור הכתוב בכתב פולני.

מנהיגים יהודיים אחרים בפולין מתחו ביקורת על קהילת פוזנן בעקבות החשיפה. "אומרים שנחשים ועקרבים נכנסים למקום שאין בו מים", אמר הרב שלום בער סטמפלר רבה הראשי של חב"ד בפולין, לעיתון 'גלוס וילקופולסקי'. "זה מה שקרה בפוזנן. זה מראה שבמקום שאין בו יהדות אמיתית, מתרחשים דברים רעים".

אחד מראשי הקהילה היהודית בורשה, פז'מיסלב שפילמן אמר ל-JTA: "רצוי שהרבנות של פולין תקרא את 'גלוס וילקופולסקי'. רבים שם ילמדו משהו חדש". שפילמן כינה את החשיפה "מבוכה בקנה מידה קוסמי לרבנות פולין".

"ידעתי מההתחלה שהאיש הזה הוא מתחזה. אבל הרבנות, במשך כל כך הרבה זמן, לא ניסתה לברר מי האיש שטוען כי הוא רב ומשתתף בחגיגות הקהילה", טען.

שפילמן, המנהל את בית העלמין היהודי בוורשה וחבר בחבר המנהלים של קהילת העיר, הדגיש כי הוא מתבטא בעניין זה כאדם פרטי - ולא כנציג של קהילת ורשה.

בהודעה רשמית של הרב הראשי לפולין, הרב מיכאל שודריך ושל נשיא איחוד הקהילות היהודיות בפולין, לסלב פישבסקי, נאמר כי "מר יאצ'ק נישצ'וטה, הידוע גם כיעקב בן ניסטל, נעולם לא החזיק במשרה של רב בקהילת פוזנן. שירותיו גם לא נשכרו מעולם ע"י הקהילה. הוא אדם פרטי ומעולם לא ייצג את איחוד הקהילות היהודיות או את הרבנות של פולין. הוא ביקר במתקני הקהילה כאורח או כמתנדב".