אחמד, הרבי והעברי

האומן יניב העברי מספר לערוץ אורות על יצירתו ועל דרכו ליהדות ולארץ ישראל.

בילדותו עזבה משפחתו לכפר בהולנד במטרה להשתקע ולהפוך להולנדים. העברי מתאר כיצד הניסיון כשל לאחר שנחשף לשנאת הזרים בכפר ההולנדי השלו, "הייתה רק בעיה אחת היה לי צבע אחר וכל מה שניסיתי תמיד אמרו לי שאני לא. הייתי הזר היחיד בכפר וגיליתי שיש שנאה לזר. התחילו לקרוא לי אחמד ואחותי הייתה פאטמה".

הניכור גרם לעברי לחפש את מקומו, "תמיד הייתה לי הרגשה שאני שונה ולכן כשגדלתי לא מצאתי את עצמי בשום מקום במערכת. הייתה לי אהבה ותאווה לאווירה של סוף שנות השישים וכשנכנסתי לעומק הבנתי שיש שם משהו שלקחו מתרבות המזרח. ואז מצאתי את עצמי בהודו ושם נמשכתי למיסטיקה והתחלתי להתעסק בזה".

העיסוק ברוחניות עורר מחשבות ותהיות, "פתאום הגיע שלב שאמרתי לעצמי, איך זה יכול להיות שאני רוצה לדעת על דברים עמוקים ואני בכלל לא יודע מה זה יהודי? כשהנורה הזאת נדלקה לי אמרתי לעצמי שאחפש האם יש מדיטציה בתוך היהדות וככה מצאתי את עצמי קונה את ספרי היהדות הראשונים שלי".

ספרי היהדות העניקו השראה לאומן שיצר סרטוני וידאו ארט מתוך התבוננות בספרים, "החברים סביבי התחילו לקרוא לי רבי. עד היום יש חברים הולנדים שקוראים לי רבי". 

אחרי ההתקרבות למחשבה היהודית החליט העברי לנסות להתחבר גם למצוות, "אמרתי לעצמי בוא נעשה ניסוי, בוא נשמור שבת אחת, בוא נראה אם יקרה משהו. ואמרתי לעצמי שאם אני עושה שבת אז אני עושה אותה שבת רוחנית עם מדיטציה ועם לדבר עם אלוקים".

 ‎‫השיגעון של הדור - משל הפטריות של רבי נחמן אחד מהסרטונים של יניב העברי