אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

איתיאל זוארץ, תושב גוש שילה ואב לחמישה ילדים נגדו עומד צו מנהלי הכולל גם מרכיב של מעצר בית לילי, שהה בשבת האחרונה עם בני משפחתו אצל קרובי משפחה בעפולה.

לדבריו, כשעה וחצי לאחר צאת השבת הגיעו לפתע שני שוטרים ממשטרת עפולה וקראו לו לצאת מחצר הבית בטענה שרכבו היה מעורב בתאונת דרכים.

זוארץ סיפר כי לאחר שיצא לרחוב ציפתה לו הפתעה. מספר בלשי משטרה מהיחידה לפשיעה לאומנית של ימ"ר ש"י, שארבו ברחוב מיהרו להקיף אותו והודיעו לו כי הוא מפר צו הרחקה מנהלי שהוטל עליו ולכן הוא עצור.

זוארץ ניסה להסביר לשוטרים כי מדובר בטעות שכן הצו לא חל עליו בעפולה, אלא רק בתחומי יהודה ושומרון, אולם טענתו לא נשמעה. רעייתו של איתיאל הגישה לשוטרים את הצו החתום בידי אלוף פיקוד המרכז ובני הזוג הקריאו להם כי מדובר בצו התקף ביהודה ושומרון בלבד ומורה על מעצר בית לילי לזוארץ במידה וימצא ביהודה ושומרון. זוארץ אף הגדיל לעשות ולפנים משורת הדין דיווח למשטרה כי בחג ובשבת ישהה בעפולה ולא בביתו הזמני בו הוא נמצא בתקופת ההרחקה.

למרות ההסברים זוארץ הועלה לניידת הבילוש אל מול ילדיו וכאשר בנו הקטן פורץ בבכי, ונמסר לו כי הוא יילקח למחוז ש"י. רק כאשר הגיעו לעיר מודיעין ולאחר שהסביר לשוטרים שוב ושוב את הטעות, עצרו הבלשים את הרכב ולאחר כמה דקות של טלפונים וכשהבינו ככל הנראה את הטעות, ביצעו פניית פרסה ולפנות בוקר השיבו את זוארץ לעפולה שם שחררו אותו מבלי להתנצל או לבקש סליחה על מעצר השווא ומבלי שזוארץ הובל לתחנת משטרה או נחקר.

בארגון חוננו אליו פנה זוארץ ביררו את הפרטים וכעת עמלים בארגון על הכנת תביעה אזרחית כנגד המשטרה ובלשי ימ"ר ש"י.

בארגון מציינים כי האירוע חמור במיוחד שכן מדובר במעצר יזום בו צוות בילוש נשלח למרחק לבצע את מעצר השווא, ולא בהיתקלות מקרית. כמה מקרים דומים של עיכובי ומעצרי שווא של מורחקים מנהליים, מתבררים בבתי המשפט השונים בימים אלו בתביעות אזרחיות שהגיש עו"ד מנשה יאדו מהארגון.

"המשטרה והשב"כ החליטו להתנכל באופן אובססיבי לציבור מסויים, והדבר מתבטא בהטרדות בלתי פוסקות ומעצרי שווא", אומרים בארגון. "אנו מקווים כי בתי המשפט יעמידו את המשטרה במקומה וכי השוטרים יתנו את הדין על פעולותיהם הבלתי חוקיות".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "השוטרים עיכבו את הנ"ל לצורכי חקירה אך טרם הגיעו השוטרים לתחנת המשטרה התבררו פרטי החקירה והמעוכב שוחרר והוחזר לביתו".