יכנס לכלא? קרויס
יכנס לכלא? קרויסצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בית המשפט השלום בירושלים גזר על הפעיל הקיצוני ממאה שערים יואליש קרויס שבעה חודשי מאסר בפועל ו-50 אלף שקלים קנס לאחר שהורשע בעבירות מס במשחטה בשכונת מאה שערים בירושלים.

על פי פסיקת בית המשפט, במידה וקרויס יבחר שלא לשלם את הקנס, יוטלו עליו 70 ימי מאסר נוספים.

לפני כארבע שנים הוגש כתב אישום נגד קרויס ועובד ערבי נוסף בגין העלמת הכנסות בסך 2.5 מיליון שקלים.

על פי כתב האישום הפעילו קרויס ושותפו במשך תקופה ארוכה משחטה לא חוקית ללא רישיון בירושלים.

קרויס, המזוהה עם פלג נטורי קרתא - הפלג הקיצוני ב'עדה החרדית' - אף הואשם על ידי בית המשפט בכך שמעולם לא הוציא תעודת זהות למרות שהחוק דורש זאת.

עו״ד דפנה אברמוביץ מפרקליטות מחוז ירושלים מסרה בעקבות גזר הדין כי קרויס, "פעל בתחכום רב, כאשר לא רק העלים את קיומם של העסק ושותפו וכן את הכנסותיו מרשויות המס, אלא אף אינו מחזיק תעודת זהות ובכך מעלים למעשה את קיומו ומונע מרשויות המס לבדוק את פעילותו".

לדבריה, "עניינם של קרויס וטרוה מהווה דוגמא מובהקת לקושי באכיפת תשלומי המיסים לרשויות המס בכלל ובפרט בקהילות סגורות כמו מאה שערים ומזרח העיר ירושלים".

יונתן קיוול, עורך דינו של קרויס הגיב לפרקליטות ומסר "בית המשפט הנכבד קבע כי מר קרויס הפעיל משחטה קיימת מתוך מניע אידאולוגי דתי, כשליח ציבור וללא כוונת רווח. מהכרעת הדין ברורה עמדתו של בית המשפט כי מר קרויס לא ביקש אלא לסייע לציבור מהעניים במדינה שיוכל לרכוש בשר. למרות שמלכתחילה יוחסו למר קרויס עבירות מרמה, הוא זוכה מהן.

בית המשפט קבע כי מר קרויס טעה בהתנהלותו ובאי הכרה מספקת של החוק, אך פעל ללא כוונת רווח וללא מרמה. לאור האמור, מצערת התייחסותה הקהילתית של המאשימה אל הנאשמים כמייצגים
כביכול של המיעוט הערבי והיהודי והטלת דופי בציבורים שלמים, על סמך טענות המאשימה שנדחו במפורש. לא נותר אלא לקוות כי אותן דעות קדומות אינן מבטאות את התנהלותה הכללית של המאשימה.
מר קרויס בוחן את המשך צעדיו המשפטיים".