נשיא המדינה בטקס יום השואה תשע"ו

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו הערב (רביעי) בעצרת הממלכתית בכיכר גטו ורשה ב"יד ושם'' בירושלים. 

בטקס משתתפים נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ניצולי שואה, דור שני ובני משפחותיהם. 

בפתח דבריו סיפר הנשיא ריבלין על ליל הסדר של שנת תש"ד, 1944, בו התאספו בברגן בלזן קבוצת אסירים יהודים נחושים שלא לאכול חמץ. אולם הרב אהרן יששכר דוידס, רבה של רוטרדם וממנהיגי תנועת המזרחי, שכנע אותם שעליהם לאכול חמץ בכדי לחיות.

הרב, כך סיפר ריבלין, קרא בקול תפילה מיוחדת שחיבר יחד עם רבנים נוספים מהולנד: "אבינו שבשמים, גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך ולחוג את חג הפסח באכילת מצה ובשמירת איסור חמץ. אך על זאת דווה ליבנו שהשעבוד מעכב אותנו ואנחנו נמצאים בסכנת נפשות. הננו מוכנים ומזומנים לקיים מצוותך, 'וחי בהם, ולא- שימות בהם'. על כן תפילתנו אליך שתחיינו ותקיימנו ותגאלינו במהרה".

הרב דוידס נספה חודשיים לפני שחרור המחנה. "אני עומד כאן בהרי ירושלים העברית", אמר הנשיא, "בין ימי היציאה לחירות לימי הכניסה לעצמאות ישראל ומברך בשמו של הרב דוידס וקהילתו שלא זכו להגיע לעת הזו, ובשם אחינו ואחיותינו הגיבורים והאהובים קורבנות השואה: ברוך שהחיינו וקיימנו לזמן הזה - לימי הקוממיות האלה. עם ישראל חי".

ריבלין המשיך ואמר, "בעוד שנות דור לא יישאר בינינו ולו עד חי אחד שניצל מהתופת ההיא ושיוכל לומר, 'אני, אני הייתי שם', 'אני ראיתי את הזוועה במו עיניי'. ניצולי השואה החיים בינינו מתמעטים והולכים. השנים הללו הן שעת רצון לערוך חשבון נפש בפניכם".

הנשיא ביקש סליחה מניצולי השואה החיים עדיין בקרבנו. "אנחנו חייבים להודות - שגינו. ניצולי השואה לא זכו מעולם לכבוד הראוי להם. גם היום, ועד היום מדינת ישראל אינה עושה הכול כדי לדאוג לניצולי השואה.

''אחיי ואחיותיי, ניצולי השואה, גיבורי התקומה, באתי לכאן היום בשמי, בשם העם בישראל, בשם מדינת ישראל- לבקש מכל אחת ואחד מכם, בטרם יהיה מאוחר מדיי, סליחה, סליחה ומחילה. לא הבנו, לא רצינו להבין, לא עשינו די", אמר ריבלין. 

"אחינו ואחיותינו הניצולים. השנים הללו הן שעת הכושר שלנו לנסות ולברר יחד איתכם, כיצד אתם רוצים לעצב את זיכרון השואה ולקחיה לדורות הבאים. כיצד אתם רוצים לטעון את לפיד הזיכרון שיעבור מדור לדור. המספר שנחרט על בשרכם, נצרב בליבו של העם הזה לדורי דורות והפך לצוואת חיים של העם היהודי", הוסיף.

לדבריו, "השואה, אם נרצה או לא, הפכה לגורם המעצב את אמות המידה של הבנתנו את עצמנו ושל הבנת יחסינו ותפקידנו עם העולם כולו. השואה מעמידה את העם היהודי מול מושכלות יסוד כעם וכאומה המביטים פנימה אל תוך עצמם ואל מול פני האנושות כולה. מושכלות יסוד שעל כולנו להתאחד סביבן ללא תלות בהשקפה, באידיאולוגיה או במוצא".

"אני מאמין כי זיכרון השואה לדורות, צריך לעמוד על שלוש מושכלות יסוד", אמר הנשיא והדגיש: "ראשית, לעולם נגן על עצמינו בעצמנו. לא נפריט את ביטחוננו. מדינת ישראל איננה, בשום פנים ואופן, פיצוי על השואה אבל, השואה מעמידה כעובדת יסוד את הכורח והחיוניות שבחזרת העם היהודי להיסטוריה כאומה הלוקחת את גורלה בידיה''.

ריבלין הדגיש כי אנטישמיות ורדיפת יהודים אינם אופנה חולפת, כזו שניתן להקל בה ראש. ''זוהי מחלה כרונית עמוקה וקשה החודרת ללב ההיסטוריה של העמים. עדות לכך אנו מוצאים בקולות העולים גם היום מלב אירופה האחרת, מהשמאל הבריטי ומהימין הקיצוני באירופה המזרחית ובאירופה כולה, ונפוצים בחלקים מרכזיים בעולם הערבי.

''מדינת ישראל תתמודד עם האנטישמיות הזו בכך שתבטיח, בראש ובראשונה, בית לאומי וצבא יהודי מגן לעם השורד הזה. לעולם לא נתבייש בכך שאנחנו נכונים להילחם. אנו עם ששרד וימשיך לשרוד בזכות חוסנו, בכוח רוחו".

"שנית, שותפות גורל יהודית. במחנות המוות היינו כרוכים כולנו בגורל אחד. באושוויץ ובבאבי יאר, בחשכה ובאימה הגדולה נכרתה בנו ברית, ברית בין הבתרים. עובדת יהדותנו ניחתה על כולנו בצורה שווה והצטמצמה כדבריו הקשים של ז'אן אמרי, לעובדות ולאפשרויות הטמונות במספר שנחרט  על זרועותינו. לכולנו, בני העם היהודי, מאמינים ושאינם, ציוניים ושאינם, ממזרח ומערב בכל מקום ולעולם- מספר אחד. לעולם נדרוש את דמי אחיותינו ואחינו, יחידים וקהילות, הזועקים אלינו מן האדמה. לעולם נרדוף את המכחישים המשכיחים והמטשטשים. ולהווה ולעתיד, תהא אשר תהא אמונתנו, מעבר לניכור, לפילוג ולמחלוקת בתוכנו - לעולם נכיר בחוט הנעלם הקושר אותנו בני העם היהודי  לאגודה אחת".

"שלישית", אמר ריבלין, "חביב אדם שנברא בצלם. זוהי האמת היהודית, האנושית היסודית ביותר, וזהו גם הנוגדן העמוק ביותר לזוועות השואה, שם היינו אנחנו ובני עמנו, כולנו, לרמש, לנמלה, לתת אדם. חביב אדם שנברא בצלם. אם נרצה ואם לאו- השואה מטילה חובה קשה ואיומה על האומה היהודית בהתנהלותה. השואה גם לעולם תעמיד אותנו העם היהודי, כקטגור נצחי על בימת האנושות. קטגור כנגד האנטישמיות, הגזענות והלאומנות. חביב אדם, כל אדם, שנברא בצלם אלוהים. זוהי חובה קדושה- שהעם היהודי איננו יכול ואיננו רוצה להימלט ממנה בכל זמן, בכל מצב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו המשיך את דבריו של הנשיא ואמר לניצולים, "חובתנו לאפשר לכם, לכל ניצולי השואה ולכל שורדיה להמשיך לחיות את חייכם ברווחה ובכבוד. אדוני הנשיא אתה צודק – במהלך השנים לא עשינו די, אבל בשנים האחרונות הוספנו לכך משאבים ונוסיף עוד מסיבה אחת פשוטה – כי מגיע לכם. בזכות ולא בחסד. זהו החוב של מדינת ישראל אליכם ואנחנו נפרע את החוב".

הוא סיפר כי נפגש אתמול עם מדליקי המשואות. "ריגשתם אותי. יחד עם רעייתי פגשתי אתכם אתמול בלשכתי. דיברתם מדם לבכם. סיפרתם כיצד בתנאים לא אנושיים שמרתם על צלם אנוש. סיפרתם כיצד דבקתם בחיים – וכיצד כאן בישראל יצרתם חיים חדשים. מסר ברור עלה בפגישתנו – אסור שהאסון שפקד את עמנו יחזור שנית. במעמד זה בבירתנו הנצחית ירושלים – אני חוזר ומתחייב: לא תהיה שואה נוספת".

ראש הממשלה בטקס יום השואה תשע"ו

נתניהו דיבר על ההסתה הנמשכת מאד ועד היום. "מה הכשיר את הדרך לשואה? מה שימן את גלגלי מכונת הרצח הנאצית? התשובה היא – השקר. התעמולה הנאצית ציירה את היהודית כמקור כל הרוע בעולם. ההשמצה קדמה להשמדה. לפני 71 שנים מוגר השלטון הנאצי בגרמניה, אבל האנטישמיות ושקריה – אלו לא מתו עם היטלר בבונקר בברלין".

"כיום מיליוני בני אדם בעולם המוסלמי, קוראים ושומעים כזבים איומים על העם היהודי. אומרים להם שהיהודים הם צאצאים של קופים וחזירים. אומרים להם שהיהודים שותים בגביע את דם אויביהם. והשקרים הללו ואחרים מתפשטים ברשתות החברתיות, באמצעי הפצה שהיטלר וגבלס לא היו מעלים בדימיונם", הוסיף נתניהו.

לדבריו, "הסתה זו מקורה באסלאם הקיצוני ובעולם הערבי – אבל בשנים האחרונות מצטרפת אליה הסתה לא פחות ארסית מן העולם המערבי. חברי פרלמנט בריטיים, בכירים בשבדיה, מעצבי דעת קהל בצרפת. אני חייב לומר שהאנטישמיות בימינו מייצרת זיווגים מוזרים: אנשי אליטות שמייצגים את הקנאה חוברים לאנשים הברברים ביותר. הם עושים יד אחת ביניהם להפיץ את הנגיף האנטישמי נגדנו – נגד מדינת ישראל, הדמוקרטיה האמיתית היחידה במזרח התיכון שנושאת ערכי קידמה וכבוד האדם".

"העוינות שלהם מזמן חרגה מביקורת עניינית, אם אי פעם היתה שם", ציין ראש הממשלה, "מדובר בשלילת זכותם של היהודים למדינה שלהם. אם במהלך הדורות הוצגו היהודים כאויבי האנושות – היום מוצגת מדינת היהודים כאויבת האנושות – ולשקר הזה אין גבולות".

"רק לפני שבועיים קבע ארגון אונסק"ו של האו"ם שלהר הבית, הר המוריה – אין שום קשר לעם היהודי. שימו לב מה שקורה כאן – ארגון עולמי שמופקד על שימור ההיסטוריה, משכתב כלאחר יד עובדת יסוד בהיסטוריה האנושית. זוהי בורות מרצון – וחמור מכך, זוהי התמכרות לשקר והפצתו ברחבי העולם – עד שיתקבל כעובדה. בדיוק כך נהגו שונאי ישראל לדורותיהם. היום הם מאשימים אותנו בפיגוע הטרור בפריז – הופכים את התוקפן לקרבן ואת הקרבן לתוקפן", אמר ראש הממשלה.

הוא פנה אל הנוכחים וקרא להם להילחם באנטישמיות ובהסתה. "לכל אחד יש בביתו את המכשיר האלקטרוני להפיץ את האמת ואני קורא לכם לעשות זאת. רבים עושים זאת בארץ ובעולם. ואני קורא גם לכם, נציגי האנושות הנאורה – התגייסו להדוף את השקרים".

פתיחת הטקס הממלכתי, יום השואה תשע"ו

יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ו מצוין תחת הנושא: "הכל אסור לנו והכל אנו עושים" - המאבק לשמירה על רוח האדם בתקופת השואה.

ששת מדליקי המשואות הם: יהושע העשיל פריד, חיים גרוזביין, שרה קיין, יוסף לביא, לאניה רוזנהוך ורוברט טומשוף.

מדליקי המשואות
מדליקי המשואותצילום: יד ושם