רוצח סדרתי? אפשר להירגע

נצ"מ משנה בדימוס אבי דוידוביץ, ראש התוכנית ללימודי תעודה בפרופילאות פלילית באוניברסיטת אריאל, מתייחס בראיון לערוץ 7 לפרשת הרוצח הסדרתי שנעצר בימים האחרונים.

"כבר פעלו במדינת ישראל רוצחים סדרתיים - ואני לא מדבר על המתנקשים המקצועיים שפועלים לרוב - ואני לא מדבר על רוצחים סדרתיים על רקע אידיאולגי טרוריסטי שכמובן פועלים פה מכל הכיוונים. אני מדבר על רוצחים סדרתיים הפועלים מתוך מניע מיני או מניע של זעם והשפלה או מניע פסיכוטי. הם מעניינים את הציבור כי הם גורמים לפאניקה".

"מאז שנות השישים אנחנו עדים לרוצחים סדרתיים שפעלו בישראל", מספר דוידוביץ', "אפשר לומר בצורה די ברורה שבכל נקודת זמן פועל בישראל לפחות רוצח סדרתי אחד מהסוג הזה - ויש לנו אינדקציות לכך - מתוך אותה רשימה של רוצחים שנתפסו וגם מתוך צבר של אירועים שהיו במדינה ומעידים שמי שעמדו מאחוריהם הם רוצחים סדרתיים. מי שמכיר את הנתונים ומי שמכיר את ההוייה מבחינה מקצועית לא התפלא כששמע שנתפס על פי החשד רוצח סדרתי בישראל".

כיצד המשטרה צריכה לנהוג אל מול המצב הזה?

"המשטרה צריכה לעשות את המוטל עליה, לא פחות ולא יותר, לא להסתיר. לפעמים המשטרה רוצה לגונן על הציבור ולמנוע בהלה ופאניקה והיא טועה. צריך לשים את הדברים כהוויתם ולנהוג בשקיפות מירבית כל עוד זה לא פוגע בחקירה או באינטרסים אחרים".

הוא גם אומר כי הציבור יכול להיות רגוע. "הציבור יכול להירגע כי בסופו של דבר תופעת מעשי הרצח בכלל והרצח הסדרתי בפרט זה לא מאפיין של מה שקורה במדינת ישראל. למשל אם אנחנו משווים את הנתונים לארה"ב, שיעור מעשי הרצח הוא לאין שיעור גבוה מאשר בישראל. ישנן בכלל תופעות שקיימות בארה"ב ובישראל לא מכירים - כמו ירי בבתי ספר - ומדובר על מעשים פליליים ולא מעשי טרור".

הוא מתייחס גם לסרט ששודר באחרונה והביא את טענות משפחתו של תת ניצב אפרים ברכה ז"ל שעבר מסע השמצה קשה על רקע פרשת הרב פינטו.

"אני לא בטוח שמבחינה ציבורית, מעבר להליך הפלילי שהתקיים - אנחנו באמת עשינו את כל מה שצריך לעשות - עם כל האנשים שחוו יחד את מסע ההשמצה - שהיה מופרך מעיקרו ולא היה לו בסיס", אומר דוידוביץ' ומוסיף, "אני גם לא בטוח שכמערכת אכיפת החוק עשינו כל מה שנכון כדי להוקיר את אפרים ברכה - כלומר העלאתו בדרגה אחרי מותו - זה לא נעשה ואני לא בטוח שאי אפשר היה לעשות את זה - ואולי אפילו לא מאוחר לקראת יום השנה".

מישהו צריך לתת את הדין על המצב הזה?

"אני לא רוצה להיכנס לקרביו של כל אחד שעבד לצידו בפרקליטות או במשטרה. אני כמעט בטוח שאיש מהם לא תיאר לעצמו שזה יגיע למצב שזה הגיע. מדובר באירוע שהוא חסר תקדים - מסע הכפשה שכזה. יכול להיות שהם חשבו שהגל העכור הזה יעבור - ולא הבינו נכון את המצוקה של אפרים שהיה אדם מאוד מופנם בחייו הפרטיים והאישיים, בניגוד לעבודתו".

"צריך להעביר את המסר שהאיש לא רק היה ללא רבב אלא היה דוגמא ומופת לאיך שאיש משטרה צריך לנהוג ולקיים את הערכים של הארגון".