יותם אביזוהר
יותם אביזוהרצילום: עצמי

בתחילת השבוע החלה משטרת ישראל בחלוקת קנסות לרוכבי אופניים, חשמליים ורגילים, שרוכבים על המדרכה.

החוק היבש אכן מחייב רוכבי אופניים לרכוב על שביל אופניים כשיש, וכשאין (ובדרך כלל אין) - על הכביש. נראה שיש בורות ביחס לחוק בקרב הרוכבים אבל גם בקרב הנהגים, שמשוכנעים שמקומו של רוכב האופניים הוא ביערות קק"ל, בפארק הירקון ועל המדרכה אבל בוודאי שלא על הכביש.

מחקרים מוכיחים שיש קשר ישיר בין התפיסה של הנהגים באשר לכך שמקומם של רוכבי האופניים הוא לא על הכביש ובין העובדה שרבים מהם מופתעים כל פעם מחדש לגלות אותם שם. לפעמים הגילוי נעשה בשלב מאוחר מדי, כשהרוכב דבוק לזגוגית הקדמית של הרכב.

מקוממת במיוחד היא העובדה שמשטרת ישראל שקונסת את רוכבי המדרכות, מתנגדת למעלה מעשר שנים לפתרונות שקיימים בעולם שיאפשרו לרוכבים לחצות בבטחה את המקום המסוכן ביותר - הצמתים. ולכן, גם כשיש שבילי אופניים, הוא נעלם 20 מטרים לפני הצומת והרוכב נאלץ לבחור בין שתי חלופות מטרידות: לרכב על הכביש ולהסתכן במפגש קטלני עם מכונית, או לעלות על המדרכה ולהסתכן במפגש עם הולך רגל או עם שוטר חמוש בפנקס דו"חות.

לצערנו הכבישים בערים בישראל הם לא מקום בטוח לרכיבה. בשנה האחרונה עלה ב‑50 אחוזים מספר ההרוגים בתאונות דרכים בקרב רוכבי האופניים. הכתובת על הקיר: הורדת הרוכבים אל בין גלגלי המכוניות, ביניהם ילדים, לפני שנעשו הצעדים הבסיסיים שיבטיחו את בטיחותם היא צעד פזיז שעלול להתברר כקטלני.

אנו קוראים למשטרה להסיר את התנגדותה לפתרונות בטוחים בצמתים, ולממשלה ישראל להפסיק לעכב את הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים שתייצר גם תשתית בטוחה לרכיבה בערים, המופרדת מתנועת רכבים והולכי רגל. הממשלה צריכה גם לקדם את הצעת החוק שתחייב נהגים בשמירת מרחק מינימלי של מטר מרוכבים בעיר, ועל משרד התחבורה לתקצב שבילי אופניים בהיקפים משמעותיים.

עד שזה יקרה, חשוב שכל משתמשי הדרך ינועו בצורה זהירה יותר ומתחשבת בחלש יותר. שהנהגים ישמרו על הרוכבים; הרוכבים - על הולכי הרגל; והולכי הרגל - שיימנעו מהליכה על שבילי אופניים.

יותם אביזוהר

מנהל עמותת 'ישראל בשביל אופניים'