לא מתכוון לוותר על תיק המשפטים. בנט ונתניהו
לא מתכוון לוותר על תיק המשפטים. בנט ונתניהוצילום: מרק ישראל סלם, פול

מתחת לפני השטח נמשכים ביתר שאת הניסיונות להרכיב ממשלת אחדות רחבה ולצרף לקואליציה הנוכחית את מפלגת המחנה הציוני, תוך יצירת מינימום זעזועים למפלגות החברות כיום בממשלת נתניהו.

בסביבתו של ראש הממשלה ממתינים להודעה רשמית על סגירת החקירה נגד יושב ראש האופוזיציה יצחק הרצוג. אם אכן היא תגיע, יותנעו המגעים מחדש, כשראש הממשלה מוכן לעשות לא מעט כדי לצרף את המחנה הציוני לממשלתו.

מתברר כי יש כבר דיבורים גם על תיקים קונקרטיים: תיק החוץ הפנוי להרצוג, תיק הכלכלה לשלי יחימוביץ' ותיק המשפטים לציפי לבני, פרט לתפקידים נוספים. הרצוג מכחיש באופן עקבי את קיומן של השיחות, אבל גורמים במפלגתו מבהירים כי אי הסכמתן של יחימוביץ' ולבני למהלך היא שאינה מאפשרת לו להתקדם.

הצעד של צירוף המחנה הציוני עלול לגרום לזעזועים נוספים. במפלגת האופוזיציה ויתרו על הדרישה שהבית היהודי לא תשב יחד איתם בממשלה, אבל את השר נפתלי בנט זה לא מרגיע. השבוע אמר כי מפלגתו לא תישאר בקואליציה אם יילקח ממנה תיק המשפטים. הוא הבהיר כי לא מדובר בעניין אישי של שר מסוים, אלא בנושא עקרוני שמבחינתו שווה לשינויים בקווי היסוד של הממשלה.

בכיר בסביבתו של ראש הממשלה ענה לדברים ואמר כי תיקים רבים עלולים לעבור משרים מכהנים, ביניהם המשרדים שבהם מכהנים שרי הבית היהודי. במערכת הפוליטית מעריכים כי נתניהו, שמעוניין שהבית היהודי תהיה חלק מהקואליציה שלו יחד עם המחנה הציוני, ימצא נוסחה שתאפשר לשתי המפלגות לחיות יחד בקואליציה.

"מנסים להשתיק את המהלך"

גורמים בתוך הבית היהודי מודאגים מאוד מהמצב שנוצר. גורם המקורב למפלגה אומר כי "יש שיתוף של כל מיני גורמים בהשתקה של העניין הזה כדי לתת לגיטימציה למהלך".

הגורם מזכיר בשיחה עם 'בשבע' כי "ראש הממשלה הבטיח שלא תהיה ממשלה עם השמאל, וזו ממש הפרה של הבטחתו לציבור. לא מדובר כאן בהרחבת הממשלה. צריך להשתמש במינוח הנכון – ממשלה עם השמאל".

לדברי הגורם, צריך להבהיר שהממשלה אינה נמצאת במצוקה בגלל דרישות של חברים בליכוד, כמו חברי הכנסת אמסלם ונגוסה שאיימו שלא להצביע עם הממשלה ודרושה הרחבה דחופה שלה. "זה מצג שווא, כי אמסלם ונגוסה לא יפילו ממשלה. הם קיבלו כמה פירורים. ראש הממשלה צריך להשתלט על חברי מפלגתו כמו שכל ראש מפלגה עושה. ממשלה לא נופלת בגלל דברים כאלה. האתנן שצריך לתת לכמה סוררים בליכוד, הוא כלום לעומת מה שיצטרכו לתת באופן שוטף לחברי קואליציה מהשמאל".

גורם אחר בבית היהודי אומר שהדבר, גם אם יועיל להציג את מפלגתו מימין לליכוד, עלול להביא לאובדן הישגים רבים בנושאים שונים. הוא רומז גם כי תיקים ונושאים שמצויים בידי השר אורי אריאל עלולים ללכת לטובת צירוף העבודה, ביניהם נושאים שחשובים למצביעי העבודה כמו תקציבים והסדרת בנייה בלתי חוקית במגזר הערבי.

לדברי הגורם, "אין שום משמעות לקווי היסוד בהתנהלות השוטפת של הממשלה. אם כיום יד אחת של איילת שקד קשורה בגלל כחלון, אז כניסה של השמאל תקשור גם את היד השנייה – במיוחד באשר להסדרת ההתיישבות. וכך לאיומים של נפתלי בנט אין משמעות".

הוא מציין עוד כי יש לתת את הדעת גם על סוגיית שינוי האיזון בממשלה ובוועדות השרים. "הרי שרי העבודה יהיו חברים גם בוועדת השרים לחקיקה ובוועדת השרים להתיישבות. זה ישנה את מאזן האצבעות בכל הצבעה".