דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

דונלד טראמפ אולי היה נראה בתחילת מסע הבחירות לראשות המפלגה הרפובליקנית כמו גימיק.

לא מעט אנשים עם ממון ניסו לפניו - וכשלו. אבל דווקא המיליארדר עם הלשון הבלתי נשלטת, שרבים אמרו שהרפובליקנים לא יהיו מסוגלים לעכל, נותר השבוע לבדו וסביר להניח שאם לא יקרה משהו בלתי צפוי בעליל - הוא יפגוש את הילארי קלינטון בקרב על הנשיאות.

מי ינצח? שאלה טובה מאוד. חלק גדול מן הפרשנים טוען שהיתרון הולך הפעם לטובת המיליארדר שכן אזרחי ארה"ב רוצים שינוי - והם מוכנים להמר עליו.

מנגד, חרף האכזבה מאובמה - הילארי נתפסת בעיני רבים בארה"ב, גם בקרב יהודי המדינה, כמנהיגה שקולה ואחראית. היא אף התבטאה השבוע ורמזה שמי שיבחר במתחרה הרפובליקני, לא באמת יודע מה הוא יקבל בסופו של דבר.

בירושלים מסתכלים על המירוץ הזה מן הצד. נתניהו נזהר כמו מאש שלא תהיה אפילו מראית עין של מעורבות ישראלית. כך לא נסע לועידת איפא"ק - וכך הוא משתדל שלא להיות מזוהה עם אף צד.

כל עוד היו אחרים שהתמודדו מול טראמפ, היו לנתניהו אופציות. כעת, כשגם פטרונו שלדון אדלסון תומך בו - ייאלץ ראש הממשלה לאמץ את העמדה הזו - אך בודאי לא ייתן לה פומבי.

לא בטוח שכניסתו של טראמפ לבית הלבן טובה יותר מהאפשרות שהילארי קלינטון תארח את נתניהו בחדר הסגלגל בוושינגטון.

קלינטון היתה ישרה מתחילת הדרך. היא לא הבטיחה הרים וגבעות, העברת שגרירויות וכיוצ"ב - אבל אמרה שבחודש הראשון לכהונתה תזמין את ראש ממשלת ישראלית ותחזק את הברית בין המדינות.

היחסים בין השניים ידעו עליות ומורדות - אבל כנשיאה, סביר להניח שגם נתניהו יראה אחרת את הדברים וגם קלינטון עשויה להתנהל בצורה שונה.

טראמפ לעומת זאת היה "נייטרלי", כהגדרתו, בסכסוך הישראלי פלסטיני. הוא שינה את עמדתו ואף לפתע תמך בהרחבת ההתיישבות ביהודה ושומרון - אחרי שהבין שהאמירה הראשונה שלו פשוט הזיקה לקמפיין. 

ומזה יש לא מעט סיבות לחשוש. האמריקנים, אם יחליטו, ירצו את טראמפ בשל הדם החדש והשונה שהוא יביא לבית הלבן. ישראל אולי תעדיף שם מישהו או מישהי, שיהיו בני ברית אמיתיים - צפויים יחסית. כאלה שלא כל פיוז שיקפוץ להם יעורר מהומה.

בסופו של דבר, ירושלים לא בוחרת נשיא לוושינגטון. אבל אין ספק שחרף העובדה שטראמפ לקח השבוע לראשונה את ההובלה בסקרים על קלינטון, במערכת המדינית יהיו לא מעט גורמים שישמחו לראות דווקא את מזכירת המדינה לשעבר, בתפקיד הנשיאה הראשונה של ארצות הברית.