אילוסטרציה
אילוסטרציהסיון פרג'

משתמשי האינטרנט החרדים פועלים ללא-לאות ברשת האינטרנט בצל השפעות החברה המערבית-חילונית

הם מקיימים דיונים ערים וממושכים בשעות לא שגרתיות, משוחחים ביניהם על ענייני קודש  וחול תוך שימוש ניכר ובולט בהתבטאות חרדית ייחודית, ומנהלים זה עם זה משחקי זהות אישיים וקבוצתיים, במסגרתם הם מנסים לחשוף, לנחש ולפצח: "מי מסתתר מאחורי הניק (כינוי מקוון)?".

תחת מסווה של "אנונימיות יחסית" הם מתייעצים ודנים במגוון של נושאים כללים ומגזריים, חולקים מחשבות, רגשות, צרכים ומאוויים עם בני ובנות ה"חצר" החרדית החדשה - הקהילה החרדית המקוונת.

ממצאים אלה הם רק תמצית מתוך עבודת תזה שכתבה שרית אוקון, דוקטורנטית מהמחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בהנחייתה של פרופ' גלית נמרוד.

באמצעות  נטנוגרפיה (Netnography), מתודלוגיה איכותנית לחקר קהילות ותרבויות מקוונות, בוצע מחקר המציג לראשונה תמונה אתנוגרפית מקיפה ועדכנית על פעילות הקהילה החרדית ברשת, תוך דגש על הגדרתה כ"קהילת דת מקוונת".

המחקר הביא לזיהוי מאפיינים מרכזיים התורמים להרחבת גוף הידע של העוסקים בחקר קהילות הדת המקוונות (Online Religious Community), כמו גם לכל מי שמבקש ללמוד ולהכיר זוויות חדשות על-אודות המגזר החרדי בעידן המקוון.

סוגיית מאפייני הקהילה החרדית המקוונת - העומדת במרכז המחקר, נבחנה באמצעות פריטתה לשלוש שאלות משנה: באיזו זהות משתמשים חברי הקהילה החרדית המקוונת? מהם תחומי הדיון שלהם? ומה סוג האינטראקציה והדינאמיקה ביניהם?

ממצאי המחקר מלמדים כי חברי הקהילה החרדית המקוונת מכסים טפח ומגלים טפחיים: הם אומנם משתמשים לא פעם בניקים ניטראלים, במידע בדוי, חסוי או תמציתי, אבל מרבית המשתתפים בונים לעצמם "זהות מסופרת" הכוללת ציטוטים, ביטויים ועגה מעולם התוכן החרדי, וכך מעבירים מסרים חדים ובולטים על אופיים, דעותיהם ואורח חייהם בעולם הממשי. בניגוד לחברי קהילות מקוונת אחרות, נמצא כי חברי קהילת דת זו שומרים רק על "אנונימיות יחסית", ולמעשה ניכר אצלם דחף חזק לשיח רכילותי, לפורקן, לקלילות ולחופשיות, עד כדי יצירת סדקים בפּן "המסתורי" שמאפשר המרחב הקהילתי ברשת.  

הקהילה החרדית המקוונת מהווה עבור משתמשי האינטרנט החרדים כ"מרחב ביניים" לדיון במגוון של נושאים כללים ומגזריים: אקטואליה, פוליטיקה, פנאי, דת והלכה ועוד. קשת הנושאים כמו גם הפעילות הענפה בשעות לא שגרתיות, מדגישים את השפעת המהפכה המקוונת על עולם האמונה והדת. ניכר כי קהילות הדת המקוונות הפכו לכלי שבאמצעותו המאמינים מעיזים יותר, הם משוחחים, מתייעצים ומתרגשים זה עם זה, ואגב כך משנים, במידה כזו או אחרת, את אורח חייהם הקודם, שהיה יותר מסוגר וממודר.