בניה ריין הי"ד
בניה ריין הי"דצילום: באדיבות המשפחה

חגית ריין, אמו של רב סרן בנייה ריין הי"ד שנהרג במלחמת לבנון השנייה, ממשיכה כבר עשר שנים להרצות בבתי הספר ולהסביר לבני הנוער על חשיבותה של מדינת ישראל וערכיה.

לערוץ 7 היא מספרת שמבחינתה יום הזיכרון הוא זמן לעריכת חשבון נפש, "יום הזיכרון זה לא יום לבכות, אלא חשבון נפש לראות מה אפשר לעשות טוב במדינה שלנו''.

זה המסר שלה בשיחות עם הנוער. ''ביום הזה אני חושבת על מה שעשינו ומה עוד לא הספקנו. ביום הזה צריך לקבל כוח לחשוב איך אנחנו יכולים להיות ראויים למחיר הכבד ששילמנו. אחת הצוואות של בנייה שבוע לפני המלחמה, הוא כתב לכרמית החברה שלו - 'ראי, הולך אני לתקופה קשה שאינני יודע כיצד יתפתחו הדברים. התפקיד מכל מקום נראה לי תובעני ומאתגר והמציאות הישראלית עשויה לעשותו בין רגע קשה שבעתיים.

''דעי שכרגע מוצא אני שליחות אמת בצבא ובלתי זאת לא הייתי נשאר. צריך להיות דפוק אמיתי כדי לבצע תפקיד מ"פ עם תחושת אחריות גדולה שכזאת... דעי שלתחושת השליחות ערך גדול: כי מה יחוש האדם ואין לו שליחות אמת בחייו', זה מה שאנחנו צריכים כל הזמן לחשוב מה השליחות שלנו".

חגית מספרת שלאחרונה הלחין יצחק מאיר שיר על בסיס פתק שרוף שנמצא בטנק של בנייה, "בימי השבעה הביאו לנו את התרמיל שהיה בטנק עם פתק חצי שרוף בכתב ידו של בנייה, זו תפילה שהיתה לו בכיס עוד מלימודיו בישיבת נתיב מאיר''.

כך נכתב שם, ''יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוקי אבותינו, שתבטל מלחמות ושפיכות דמים מן העולם, ותמשיך שלום גדול ונפלא בעולם, ולא ישאו עוד גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה, רק יכירו וידעו כל יושבי תבל האמת לאמתו אשר לא באנו לזה העולם בשביל ריב ומחלוקת חס ושלום, ולא בשביל שנאה וקנאה וקנטור ושפיכות דמים חס ושלום, רק באנו לעולם כדי להכיר ולדעת אותך יתברך''.

הרב חנן פורת שניחם את המשפחה בשבעה סיפר לחגית שזו תפילה שחיבר רבי נחמן מברלסב. ''זה כל כך מתאים לבנייה, שגם אם יוצאים למלחמה השאיפה בסופו של דבר זה שלא יהיו מלחמות", אומרת האם.

''השיר הולחן על ידי יצחק מאיר שהיה בזמן המלחמה לא רחוק מבנייה, ליד הסלוקי. הוא עשה אז קבלת שבת לחיילים ועכשיו הוא הלחין את השיר עם מנגינה שמתאימה לרוח אותם ימים".