מישי ריבו לפרויקט של רביבו. 'ניגון ישראלי'
מישי ריבו לפרויקט של רביבו. 'ניגון ישראלי'ייזום: יהודה שורש ויהודה קלמן

פרויקט 'ניגון ישראלי - השירים שמחברים בינינו',

ייזום: יהודה שורש ויהודה קלמן

 "אז יש לנו עץ, ויש לנו בית, ויש לנו גשר, ויש לנו שיר", כתבה דתיה בן דור, ושר כל ילד ממוצע לפני יום העצמאות.

אבל יש אנשים שעשויים לא להרגיש שלמים עם הסעיף האחרון, זה עם השיר. בשביל שוחרי המוזיקה היהודית, משהו חסר ברפרטואר השירים של יום העצמאות. אמנם אין לערער על יופיים של שירי ארץ ישראל, אבל לא היה מזיק אם לצד נעמי שמר ואהוד מנור, יופיעו גם מילים של ישעיהו הנביא. שירים כמו "ופדויי ה'" ו"קול צופייך" מושרים בעיקר בישיבות ובריכוזים דתיים, אבל אינם נכנסים בצורה מסודרת לאולפן ההקלטות. יש גם מקום לביצועים של יותר זמרים משוק המוזיקה היהודית לשירי יום העצמאות הקלאסיים.

האלבום החדש 'ניגון ישראלי' מאפשר גם לקהל הזה לומר: יש לנו שיר, ואפילו יש לנו דיסק. זהו פרויקט של יהודה שורש ויהודה קלמן, שיצא בימים אלה לרגל יום העצמאות ויום ירושלים. הוא עונה על הצורך משני צדדיו: שירי הלל והודאה מן המקורות, וגם ביצועים מחודשים לקלאסיקות ישראליות, בין השאר מפי אמנים דתיים. אפשר לשמוע שם את "ארץ הצבי" בביצוע ישי ריבו ו"שירו של אבא" בעיבוד מקסים עם קולו של ביני לנדאו, ולצדם את "מקימי" בביצוע סגיב כהן, חידוש של ישי לפידות ל"כי נחם" ועוד.

בשונה מדיסקים אחרים של גרסאות כיסוי, הפעם אין שינויים דרסטיים מדי מהביצועים המקוריים. באופן כללי, העיבודים – פרי עבודתם של ערן קליין ואלישע בירנבאום - סולידיים ורגועים. יעיל במיוחד למי שרוצה לשמוע את השירים גם לפני או אחרי יום העצמאות, ונוהג בימי ספירת העומר לשמוע מוזיקה שקטה. היא גם מעצבת אווירה חדשה של חג, שונה מזו של דור תש"ח ותשכ"ז, פחות רעש ופאתוס וקצת יותר נשמה. ומי שבכל זאת רוצה לעשות שמח – יקבל את המענה כבר ברצועה הראשונה, עם גרסה נפלאה ל"שיר השיירה" בביצוע הפרויקט של רביבו.

החידוש באלבום הוא לא רק שיש לנו שיר, אלא שיש לנו גם גשר: פרויקט נהדר של שילוב בין עבר להווה, ובין יהודי לישראלי.